Mercedes-Benz CLC 200 Kompressor

- 26 september 2008

Vertrouwd

Van binnen geeft de CLC een vertrouwde indruk, al komt dat niet doordat we oog in oog staan met een C-Klasse interieur. Het is meer een weerzien met een typische Mercedes-layout. Het dashboard op zich is uiterlijk niet verwant aan dat van zijn langere broers. Het ontwerp lijkt het sportieve imago te moeten onderstrepen. Neem bijvoorbeeld het driespaaks sportstuur, de chroomomrande klokken met een licht finishvlagpatroontje en de strakker vormgegeven middenconsole. De aanwezigheid van de vele knopjes geven je in de C-Klasse wellicht snel het gevoel dat het aan geen enkele comfortelement ontbreekt, maar toch kan hier ook niet gezegd worden dat er essentiële zaken ontbreken. Het zit qua vormgeving alleen allemaal net wat strakker en efficiënter in elkaar.

De stoelen komen uit het sportieve schap, zonder direct te overdrijven. De opstaande randen zijn in leer uitgevoerd, terwijl de bekleding van de zitting en leuning van stof is. Met de handmatige verstelling is de stoel over een groot bereik naar wens te positioneren. Helaas staat de stoel zelfs in zijn laagste stand nog relatief hoog. Voor een comfortabele zit is dat prettig, maar voor de sportieve beleving zou het prettig zijn als hier nog iets meer te variëren was. De ruimte op de achterbank is na typische driedeurs-instap toch nog best aanvaardbaar. De bank ligt relatief diep en daardoor hebben ook volwassenen nog niet zo snel last van het dak. De beenruimte houdt niet over, al wordt het verschil tussen onprettig en gemaakt door de positie van de mensen voorin.

Met het optionele panoramadak krijgt de auto van buiten een stoerdere aanblik, maar van binnen is de lichtinval natuurlijk heerlijk. Mocht het te warm worden, dan heb je nog de keuze om het dak geheel open te zetten, of om de elektrische zonneschermpjes ervoor dicht te trekken. Tussen het voldoende aanwezige glas aan voor- en bovenkant, valt de achterkant behoorlijk in het niet. De schuine achterruit boven het hoge achterwerk zorgt ervoor dat zicht naar achteren maar zozo is. Toch maar weer even op de buitenspiegels rijden dus, al heb je voor het precieze werk natuurlijk de sensoren rondom ook nog.

184 pk
250 Nm
231 km/h
8,7 s
9,9 (8.1) l/100km
194 g/km
G
22%
€ 34.800
€ 54.128
€ 992 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Volkswagen Golf R32 3drs DSG

  • Ford Focus RS

  • Volvo C30 2.4 D5 Momentum

  • Volkswagen Golf GTI Edition 30 DSG

  • Audi S3 2.0 TFSI quattro Pro Line

  • Volkswagen Scirocco R

  • Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG Highline

  • Audi A3 1.8 TFSI S-tronic Ambiente

  • Ford Focus RS500

  • BMW 1 Serie 118i High Executive

  • Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition