Kia Sorento 3.3 V6 X-clusive

Michel van Breugel - 20 september 2008

King of the Road

Het rijden in een SUV blijft toch altijd weer een aparte ervaring. Je zit hoog, kijkt over menig weggebruiker heen en geeft je al snel het “king of the road” gevoel. Ook het weggedrag is anders dan bij conventionele auto’s. Zo heeft de Sorento een starre achteras, maar weet dat tijdens het rijden toch redelijk te verbloemen. De Koreaan is tevens voorzien van vierwielaandrijving waarbij op de normale stand de krachten van de 4WD worden verdeeld over voor- en achteras, afhankelijk van de grip op de wielen.

Zoals gezegd heeft de Sorento een starre achteras, waarbij het chassis een klassiek ladderchassis is. De SUV wordt hierdoor stijver en tegelijkertijd terreinwaardiger. Het nadeel van deze constructie is dat het wagengewicht behoorlijk hoog wordt. Kia heeft voor de Europese markt het onderstel van de Sorento laten aanpassen, echter heeft dit niet geresulteerd in een strakker onderstel. De Sorento is nog steeds veel te deinerig. Opvallend is hierbij wel dat hij forse opstakels zoals verkeersheuvels met gemak neemt. De Koreaan helt flink over en heeft na een bocht moeite met zijn balans terug te vinden. Zo gaat het stuurwiel niet automatisch terug in de middenstand wat gevaarlijke situaties kan veroorzaken. De besturing is ook niet van het kaliber ‘fijngeslepen’. Wat ten eerste opvalt is het grote aantal slagen dat je moet maken om de grote SUV de hoek om te krijgen. Daarbij draait het stuur wel erg licht maar is elk contact met de voorwielen verdwenen. Het kunstmatige stuurgevoel verandert in de middenstand zelfs tot doods.

De hoge zit en de soepele en stille motor maken de Sorento tot een redelijk comfortabele auto. Op elk soort wegdek voelt de Sorento zich thuis. De gereden 3.3 V6 heeft een vermogen van 248 pk en is gecombineerd met een vijftraps automaat. Het gaspedaal vol intrappen heeft tot gevolg dat de automaat eerst nadenkt, en dan pas naar actie overgaat. Even terugschakelen zit er in de Sorento dus niet in. Met de hand schakelen accepteert de bak ook, al moet dat met een korreltje zout genomen worden. Bij te vroeg opschakelen weigert de bak gewoon je commando's te volgen. Met dit vermogen verwachten we veel, in de praktijk valt dit erg tegen. De 9,2 seconden van de fabrieksopgave geloven we niet direct. Vooral de automaat gooit hier roet in het eten zoals gezegd. Het wagengewicht zal hier ook parten spelen. Eenmaal op snelheid is de rust aan boord terug en is het best een relaxte reisgezel. Daarbij is noemenswaardig dat de zescilinder een erg mooi geluid fabriceert, dat zelfs richting de sound van een achtcilinder gaat. Vooral bij lage toeren is dit een genot voor de oren, bij hogere toeren is de krachtbron wat rumoerig.

Sinds 2002 staat de Sorento al bekend om zijn rijke brandstofconsumptie. Met een benzineprijs van rond de €1,25 per liter schreeuwde niemand dat echt van de daken. Gezien de prijs van de brandstof het laatste jaar met 30% is gestegen beginnen de critici hierover te spreken. Bij de Sorento 3.3 V6 niet geheel onterecht, het verbruik is in deze versie gewoonweg erg hoog. De fabriek geeft gemiddeld verbruik van 10.8L/100km op, wij kwamen in onze testperiode beduidend hoger uit: 16,8L/100km. Indrukwekkend is de trekkracht die de Sorento kan genereren. Zowel deze krachtbron, als de diesel, kan een aanhanger van maximaal 3500kg achter zit meeslepen. Dit is het hoogste aanhangergewicht in zijn klasse.

248 pk
307 Nm
190 km/h
9,2 s
16,8 (10.8) l/100km
258 g/km
G
22%
€ 34.995
€ 49.009
€ 898 / maand
€ 286 - € 327 / kwartaal
    • 2021 - Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD

    • 2015 - Kia Sorento 2.2 CRDi AWD ExecutiveLine

    • 2012 - Kia Sorento 2.2 CRDi Super Pack 4WD

    • 2009 - Kia Sorento 2.4 X-clusive 2WD