Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition

- 29 juli 2008

Rauw

Dat we niet met een gewone Astra te maken hebben, blijkt al wanneer we op de startknop drukken. Een donkere grom maakt duidelijk dat de OPC geen lieverdje is. Maar dat is niet het enige, want hij klinkt niet alleen bijzonder, hij vóelt ook zo. De stevige aanvoelende koppeling, dito schakelpook en directe gaspedaalrespons zorgen ervoor dat je je aandacht niet kunt laten verslappen wanneer je met dit bommetje onderweg bent. Als je niet bij de les blijft, word je daar meteen op afgerekend. Dat heeft uiteraard niet alleen met de sportieve besturing te maken, ook het feit dat er niet minder dan 240 paarden worden vrijgelaten op de voorwielen speelt een grote rol.

Zo’n motorvermogen op de voorwielen zorgt bij sommige auto’s vooral voor slippende wielen, maar de Astra OPC brengt de pk’s best goed op het asfalt. Okay, in de regen kun je volgas optrekken in laagste drie versnellingen beter vermijden, maar bij droge omstandigheden valt het tractieverlies alleszins mee. Zorg alleen wel dat je het stuur stevig vast hebt, want anders kan de auto wel eens zijn eigen pad kiezen als al het vermogen vrijkomt. De motor is beresterk, maar blinkt niet uit in verfijning: de turbo komt er nogal plotseling in en het motorgeluid is wat aan de rauwe kant. Bij lage toerentallen klinkt hij lekker ordinair, bovenin maakt hij echter veel herrie op een niet zo aantrekkelijk manier.

De belangrijkste onderhuidse verandering die bij de Nürburgring Edition is toegepast, dat is het onderstel. Hij maakt namelijk gebruik van het zogenaamde IDS+ 2 onderstel, bekend van bijvoorbeeld de Vectra OPC. Hiermee ligt de Astra prima op de weg, je kunt met een flinke snelheid door de bocht zonder dat de auto gaat ‘schuiven’. Een plotselinge stuurbeweging deert hem ook niet: hij is erg koersvast. Het onderstel is duidelijk niet gericht op comfort. Op de een goed geasfalteerde snelweg is er niets aan de hand, maar zodra het wegdek wat pokdalig wordt of is bezaaid met verkeersdrempels, dan wordt het een ander verhaal. Maar ach, wie sportiviteit wenst, moet nu eenmaal wat comfort inleveren.

240 pk
320 Nm
244 km/h
6,4 s
8,3 (9.2) l/100km
221 g/km
G
22%
€ 18.795
€ 41.960
€ 769 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • BMW 1 Serie 118i High Executive

  • Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI

  • Volvo C30 T5 R-Design

  • Mazda 3 MPS 2.3 DISI

  • Audi A3 1.8 TFSI S-tronic Ambiente

  • Honda Civic 2.0i-VTEC Type R

  • Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG Highline

  • Renault Mégane RS

  • Volkswagen Scirocco R

  • Volkswagen Golf GTI Edition 30 DSG

  • Renault Mégane Coupé 1.9 dCi 130 FAP Dynamique

  • 2022 - Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate

  • 2016 - Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Business+

  • 2016 - Opel Astra 1.6 CDTi Innovation

  • 2013 - Opel Astra Sedan 1.4 Turbo Cosmo

  • 2012 - Opel Astra GTC OPC

  • 2012 - Opel Astra GTC 1.4 Turbo Sport

  • 2011 - Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Sport

  • 2010 - Opel Astra 1.7 CDTI Cosmo

  • 2006 - Opel Astra 1.4 Edition

  • 2006 - Opel Astra TwinTop 1.8 Cosmo