Porsche Boxster RS60 Spyder

- 6 juli 2008

Eerbetoon

De FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) bepaalde in 1960 dat de specificaties van raceauto’s dichter bij die van straatauto’s moesten liggen. Porsche besloot hierop de 718, die gebouwd werd van 1958 tot 1962, in te zetten als racer. De 718-kenmerken laag gewicht, middenmotor en zeer goede handling waren een goed uitgangspunt om de RS60 Spyder-uitvoering te lanceren. Waar de 718 al te omschrijven was als straatauto met race-eigenschappen, kreeg de RS60 als raceauto nagedragen dat hij zelfs op de openbare weg gebruikt kon worden. De keuze voor de 718 bleek goed uit te vallen, want er zijn mooie successen behaald. Zo werden uithoudingsproeven als de 12 uur van Sebring en de beroemde Targa Florio aan de zegekar gebonden met beide keren onder andere Hans Herrmann aan het stuur. Ferrari werd in Sebring als gedoodverfde kampioen met zijn dikke motor op 11 ronden gereden na de twee 718 RS60 Spyders met hun 1,7 liter viercilinder motoren.

Bijna 50 jaar na dato komt Porsche met Boxster RS60 Spyder. Een ode aan de bewuste 718 op basis van de hedendaagse Boxster S. Het exterieur- en interieurkleur zijn direct herkenbaar, maar met de middenmotor en de rijeigenschappen van de Boxster S zijn ook de ingrediënten aanwezig om in alle opzichten een waardig eerbetoon te zijn. De gelimiteerde oplage RS60’s zijn tevens voorzien van een ander uitlaatsysteem wat een vermogenswinst oplevert van 8 pk. Daarmee slecht de auto net de grens van 300 pk, een enorme hoeveelheid voor een auto van dit formaat. Rijtesten.nl had het genoegen met dit juweeltje op pad te mogen.

303 pk
340 Nm
274 km/h
5,4 s
13,5 (10.6) l/100km
254 g/km
G
22%
€ 62.950
€ 105.042
€ 1.926 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Tesla Roadster 2.0 Sport Signature Edition

  • Audi TT S Roadster 2.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2017 - Porsche 718 Boxster S PDK