Ford Kuga 2.0 TDCi Titanium

Michel van Breugel - 28 juni 2008

Alleen diesel tanken

De Kuga is voorlopig uitsluitend leverbaar met de 2.0 liter TDCi-dieselmotor in combinatie met automatisch inschakelende vierwielaandrijving. De bekende diesel heeft een vermogen van 136 pk en 320 Nm koppel en doet uiterst stil zijn werk. Deze moderne krachtbron heeft onder alle omstandigheden voldoende vermogen en is ook niet vies van een vlot sprintje. En dat ondanks zijn gewicht van 1.513 kg. De zesversnellingsbak schakelt doeltreffend en dankzij de juiste schakelintervallen is schakellui rijden goed mogelijk, een automaat is ook vooralsnog niet leverbaar. Dankzij de geslaagde afstelling van de ophanging zorgt de vierwielaandrijver ook bij vlot schakelen voor rijplezier. Zijn handelbaarheid en zijn direct stuurgedrag kunnen doorgaan als referentie. De rijpret wordt nauwelijks onderdrukt door de relatief hoge opbouw. Goed beheersbaar gaat de 4x4-Ford bij vlot bochtenwerk in onderstuur, en wordt hij als dat nodig is door de ESP op koers gehouden.

Ford weet zijn reputatie op het gebied van goede rijeigenschappen met de Kuga hoog te houden. De Kuga voelt levendig aan en stuurt met precisie. Bochten neemt de cross-over op soortgelijke wijze als een goed sturende ’lage’ auto. Hoewel aangenaam sterk en actief in de bochten, biedt de ophanging een hoog comfortniveau. Minder geslaagd daarentegen zijn de offroad-competenties van de Kuga. De eenvoudige vierwielaandrijving kreeg geen extra hulp zoals sperren of een versnellingsbak ondersteuning. De afstand tot de bodem bedraagt minder dan 19 centimeter, wat nog volstaat voor rijden op een grove zandbodem. Voor een keiharde modderfan volstaat de uitrusting echter niet. Maar daarmee biedt de Kuga precies deze mix, aangepast aan het eigenlijke gebruiksdoel. SUV-rijders, zo bleek immers uit onderzoek, vermijden haast pijnlijk offroad-ritten. In de praktijk blijven SUV’s dus trouw aan de verharde weg. Net even zinvol en welkom bij de Kuga is het overtuigende compromis tussen dynamiek en comfort.

Het gemiddelde verbruik ligt volgens de Duitse autobouwer bij 6,4 liter op de 100 km. In zijn segment een topwaarde: de even sterke Tiguan 2.0 TDI met 140 pk verbruikt volgens Volkswagen 6,9 liter/100 km. In de praktijk lag het verbruik van de Kuga vanzelfsprekend hoger. Bij een wat terughoudende rijstijl konden we het verbruik volgens de boordcomputer drukken tot 7,9 liter. In het dagelijkse gebruik is een waarde van iets boven de acht liter eerder realistisch. De Kuga voldoet, maar levert geen werkelijk voortreffelijke bijdrage op het vlak van het milieu. De dieselmotor van Ford is zeker nog een van de spaarzaamste alternatieven binnen zijn segment. En in verband met diesel: het nieuwe Easy Fuel System voorkomt bij de Kuga het verkeerd tanken met benzine. Meer dynamiek zal de Kuga bieden vanaf de herfst van 2008. Dan komt er met de vijfcilinder van de Focus ST een tweede motorisering en geeft de Kuga wat meer pit.

136 pk
320 Nm
180 km/h
10,7 s
8,0 (6.4) l/100km
169 g/km
G
22%
€ 39.100
€ 46.290
€ 849 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Chevrolet Captiva 2.2 D 184 LTZ

  • Opel Antara 2.0 CDTI Cosmo

  • Land Rover Freelander 2 TD4_e S

  • Subaru Forester 2.0D Executive

  • Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D Instyle TC-SST 4WD

  • Mazda CX-7 2.2 CiTD TS+

  • Hyundai Santa Fe 2.7i V6 4WD StyleVersion

  • Citroën C-Crosser 2.2 HDiF Exclusive

  • Honda CR-V 2.2 i-CDTi Elegance

  • 2020 - Ford Kuga 2.5 Plug-In Hybride ST Line X

  • 2017 - Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line

  • 2013 - Ford Kuga 1.6 Ecoboost Titanium

  • 2013 - Ford Kuga 2.0 TDCi 163pk Powershift Titanium

  • 2009 - Ford Kuga 2.5T Titanium