Honda Legend 3.5 V6

Michel van Breugel - 18 mei 2008

Ruime sedan

Zoals gezegd is de Legend een flinke sedan, wat men ook in het binnenin de auto kan terugzien. Het eerste dat opvalt is het luxueuze interieur waarbij over het dashboard een grote strip donker gelakt esdoornhout loopt. De klokkenwinkel is vrij imposant evenals de vele bedieningsknoppen op het stuur en middenconsole. De drie diepliggende klokken die onder een glooiende koepel vallen, geven allerlei informatie tijdens het rijden. De tellers zijn bij duisternis mooi blauw verlicht en geven het interieur wat extra cachet. Het navigatiescherm zit bovenin de middenconsole ingebouwd waaronder de bediening is gesitueerd. Over de bediening zijn we niet zo te spreken, het is vaak omslachtig of we moeten zoeken naar de juiste toetsen. De vele draai- en druktoetsen maken de middenconsole druk, het komt nerveus over. De ergonomie kan beter, maar blijft ook een kwestie van gewenning.

De afwerking in de Legend is van topniveau en alles voelt glad en strak aan. De zit voorin is prima, de stoelen hebben voldoende lengte en zijn uitgebreid -elektrisch- te verstellen. Ruimte te over voorin, de voorstoelen kunnen ver naar achter wat vooral voor de passagier erg prettig is. Over de uitrusting niets meer dan lof, de Legend zit werkelijk vol met opties. Niets zul je missen tijdens het rijden, van dynamische Cruise Control en stoelverwarming tot elektrisch schuif-kanteldak; alles is aanwezig.

Achterin deze grote sedan is het redelijk vertoeven. De zit is wat vlak, maar de knieën en voeten hebben voldoende bewegingsvrijheid. Minder te spreken zijn we over de hoofdruimte, deze is gewoon te beperkt. Honda heeft ervoor gezorgd dat er twee uitsparingen in het dak zijn aangebracht om het iets te verruimen, maar met een lengte van 1.85 meter of langer is het niet te doen om rechtop te zitten. Over de kwaliteit van de afwerking kunnen we ook achterin kort zijn, deze is perfect. De bagageruimte is toegankelijk met een grote kofferklep die toegang geeft tot 452 liter inhoud. De vloer is ter hoogte van de wielkasten verhoogd vanwege de vierwielaandrijving, waardoor de vloer helaas niet vlak is. De ruimte is wel goed bruikbaar waarbij de achterbank een skiluik heeft. De bank is overigens niet neerklapbaar wat de functionaliteit van deze Honda niet ten goede komt.

295 pk
351 Nm
250 km/h
7,3 s
13,8 (11.9) l/100km
282 g/km
G
22%
€ 79.900
€ 81.000
€ 1.485 / maand
€ 286 - € 327 / kwartaal
  • Jaguar XF 2.7D Premium Luxury

  • Mercedes-Benz E-Klasse E250 CDI Avantgarde

  • Lexus GS 450h Executive

  • Citroën C6 2.7 V6 HDiF Exclusive

  • BMW 5 Serie 523iA High Executive