Alfa Romeo 159 1.9 JTDm 16v Distinctive

- 31 januari 2006

Het interieur

Het dashboard is er een, zoals we van Alfa gewend zijn, met een luxe uitstraling. Donker kunststof wordt afgewisseld met een metaalkleurig kunststof met een geborstelde structuur. De bestuurder vormt duidelijk het middelpunt van het interieur, aangezien het dashboard er als het ware omheen gevormd is. Met name in de middenconsole komt dit sterk tot uiting, aangezien deze duidelijk naar de bestuurder is gedraaid. Alfa heeft ervoor gekozen om met ronde vormen de verschillende functies op het dashboard te accentueren. Ronde (draai)knoppen, ronde meters en ronde ventilatieroosters. Achter het stuur bevinden zich prominent de snelheidsmeter en toerenteller. Het is weer eens wat anders om 'de nul' bij beide meters onderaan te hebben staan in plaats van 'op zeven uur', maar met name bij lage snelheden is de snelheidsmeter toch wat lastig af te lezen. Het kan natuurlijk zijn dat dit op den duur wel went, maar zo eerst nog niet. Andere meters zoals brandstofpeil en temperatuur zijn in aparte klokjes op de middenconsole geplaatst, terzijde gestaan door een heuse turbodrukmeter. Het stuurwiel is ook voorzien van de metaalkleur, maar dat had wat mij betreft niet gehoeven. Het stuur krijgt hierdoor (optisch) wat vreemde verhoudingen en de claxon en stuurbediening van telefoon en audio krijgen een wat suffe uitstraling. Opvallend was dat het volume van de radio aangepast werd aan de rijsnelheid en dus aan de rijgeluiden. Op zich is dat aardig bedacht, al was het zo dat het volume niet traploos werd aangepast. Af en toe ging het volume een slagje harder of zachter en persoonlijk vond ik dat nog storender, dan wanneer je het volume zelf moet veranderen. Ik neem aan dat dit ingesteld kan worden bij de radio.
Wanneer we plaatsnemen in de auto komen we te zitten op luxe lederen zetels die mooi vormgegeven zijn. De zitting en leuning zijn versierd met stiksels die banen in de lengterichting creëren en worden omgeven door dikke lendensteunen. De zitting is uiteraard goed te verstellen, maar zelf de lendensteunen zijn in te stellen, om zowel de brede als smalle mens van steun te voorzien. Het leer met zijn stiksel komt ook terug in de bekleding op de portieren.
Ook achterin is de zitting heerlijk, maar qua ruimte houdt het allemaal niet over. Mijn knieën zitten strak tegen de voorstoel en mijn hoofd tipt met mijn 1.85m bijna tegen de hemelbekleding. Ook de koffer is met zijn 405 liter niet bepaald ruim te noemen. In zijn klasse moet hij daarmee velen voor zich laten.

150 pk
320 Nm
210 km/h
9,4 s
onb (6) l/100km
159 g/km
G
22%
€ 28.450
€ 39.800
€ 730 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Audi A4 1.8T Advance

  • Skoda Superb 2.0 TDI Ambition

  • Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack

  • BMW 3 Serie 320i Executive

  • Mercedes-Benz C-Klasse C200 CDI BlueEFFICIENCY

  • Volvo S60 2.4D Edition

  • Citroën C5 2.0 HDiF Comfort

  • Honda Accord 2.0i VTEC Elegance

  • Lexus IS 220d Business

  • 2009 - Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Sport

  • 2006 - Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Distinctive