BMW 1 Serie Coupé 123d High Executive

Michel van Breugel - 11 januari 2008

Knipoog naar het milieu

De gereden 1 Serie Coupé gaat als 123d door het leven. De typeaanduiding staat bij BMW meestal voor de motorinhoud. Bij de 123d is dit echter niet het geval, want in het vooronder ligt een 2-liter diesel met een vermogen van 204 pk. De Duitse autofabrikant heeft bewust gekozen voor een tweeliter, die in de regel minder schadelijke uitstoot geeft en dankzij twee turbo's toch de kracht heeft van een 2,3-liter. De turbo's werken samen en 'lossen elkaar af'. Waar de ene turbo ervoor zorgt dat er vanaf stationair toerental 200 Nm beschikbaar is, zorgt de tweede turbo ervoor dat er vanaf 2000 omwentelingen per minuut 400 Nm beschikbaar is. Dit zorgt op papier voor sportieve prestaties, zo sprint de 123d in zeven seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en bedraagt de topsnelheid 238 km/h. Eenmaal op de weg valt de directe besturing meteen op. De Coupé laat zich bijna tot op de centimeter nauwkeurig sturen en in snelle bochten is dat een groot voordeel. De besturing is wat aan de zware kant, althans op lagere snelheden, maar op tempo is er van bederf van het rijplezier geen sprake. Het rijplezier is tevens te danken aan het onderstel, dat is echt uitmuntend. De grens van de Coupé ligt ver weg, maar komt dichterbij met een druk op de DTC-knop op het dashboard, waarmee de elektronica uitgeschakeld kan worden.

Het rijden verdient dezelfde kwalificatie als de krachtbron: foutloos. Het schakelen geschiedt via de zesbak snel en vloeiend met voldoende gevoel. De bak is trefzeker en de verzetten zijn lekker kort. Dankzij een gewichtsverdeling van bijna 50:50 voor en achter is er sprake van een perfecte balans en ook de vering is een briljante mix van vertrouwenwekkende stevigheid en comfort. Ook de sterke, goed doseerbare remmen versterken de zekerheid die je in deze BMW kunt hebben. Enkel met alleen rijplezier is de 1 Serie Coupé nog niet geslaagd, daar is tegenwoordig meer voor nodig. Tijdens het rijden biedt de Duitser zijn inzittenden voldoende comfort en luxe. Het onderstel is stevig, maar zeker niet oncomfortabel. Tijdens de testperiode is gebleken dat de krachtbron lekker schakelui te bereiden is. De eerste en tweede versnelling lijken wat kort, de derde versnelling profileert zich als een topper. 50km/h of 150km/h, het lijkt dit verzet niets uit te maken. Het verloop van de turbo's heeft BMW goed voor elkaar. De overschakeling is nimmer te merken en kracht is er volop aanwezig. De explosiviteit van de oude turbodiesels is allang verdwenen door de commonrail techniek waarbij de trekkracht over een breder toerengebied beschikbaar is. Tot circa 1750 toeren is de kracht onderin nog maar mondjesmaat aanwezig, daarna wordt er serieus gewerkt in het vooronder. Ook op de snelweg is inhalen een peulenschil. Een leuke bijkomstigheid is de klassering waarin de 123d zich werpt. De uitstoot bedraagt slechts 138 g/km, en dat is erg knap van de ingenieurs uit Duitsland. Het verbruik mag er ook wezen, zo kwamen wij uit op 7,2 liter/100km. De fabrieksopgave lijkt met 5,2 liter/100km echter nagenoeg onhaalbaar.

204 pk
400 Nm
238 km/h
7,0 s
7,2 (5.2) l/100km
138 g/km
G
22%
€ 37.050
€ 56.521
€ 1.036 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Peugeot RCZ 1.6 THP 200pk

  • 2020 - BMW 1 Serie 118i Luxury Line

  • 2015 - BMW 1 Serie 116d EfficientDynamics Edition Executive

  • 2012 - BMW 1 Serie 114i Business +

  • 2011 - BMW 1 Serie 116i Urban Line

  • 2008 - BMW 1 Serie Cabrio 125i High Executive

  • 2007 - BMW 1 Serie 118i High Executive