Audi A5 3.0 TDI quattro Pro Line

Michel van Breugel - 31 december 2007

Koppelbaas

De A5 die wij tot onze beschikking hadden is voorzien van een drieliter turbodiesel waarbij men toch zijn vraagtekens bij plaatst. Een diesel in een flitsende coupé? Dat zijn toch die nagelende, slome herriemakers? Fout! Dit kan regelrecht de geschiedenisboeken in, het is echt verleden tijd. Alleen de eerste vijf minuten maakt de drieliter TDI hoorbaar meer geluid, daarna vloeit het weg in de rijgeluiden. Deze V6 is op bedrijfstemperatuur een juweeltje om met handschoenen vast te pakken. Met 240 pk is hij zeker niet onsportief, indrukwekkend is ook het berensterke koppel van maximaal 500 nm. Tussen de 1.500 en 3.000 toeren worden deze op de krukas van de A5 losgelaten en maken een sprint van 0-100 km/h in 5,9 seconden haalbaar. Nog niet overtuigd? Uit de cijfers blijkt dat de 3.0 TDI zelfs sneller is in tussensprints in het tweede en derde verzet dan de S5, het topmodel met een V8 benzine. Alstublieft. Tijdens het rijden valt nauwelijks op dat je met een diesel onderweg bent. Je kunt de zesbak gemakkelijk snel doorschakelen en zo het toerental laag houden. Een leuk detail is dat de boordcomputer aangeeft welke versnelling op dat moment optimaal is voor een laag brandstofverbruik.

De sterkste diesel is geschikt om heerlijke kilometers op de Autobahn door te brengen. Ook in ons kikkerlandje is het in deze beul alles behalve behelpen. Elke bocht of rotonde opent het feest dat “Quattro” heet! De manier waarop deze Audi door de bocht gaat is magnifiek. Zo stabiel ligt deze in de bocht: heerlijk uitdagend, maar daarbij ook gevaarlijk. De grenzen van de auto lijken oneindig. Het neutrale bochtgedrag van de A5 komt dicht in de buurt van zijn concurrent BMW, maar Audi gooit zijn ogen toch meer op een andere boeg: comfort. Hiermee heeft het merk een goede combinatie weten te vinden. De A5 is tijdens dagelijks gebruik toch behoorlijk strak geveerd, het 18-duims lichtmetaal van het testexemplaar heeft er waarschijnlijk ook mee te maken.

De besturing is bij divers bochtenwerk essentieel. De aansturing vindt in de A5 dicht bij de wielen plaats waardoor het geheel direct en strak functioneert. De besturing is communicatiever en reageert sneller op stuurcommando’s dan bijvoorbeeld in de A4 en A6. Daarbij is deze A5 voorzien van snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, dat als zeer plezierig kan worden ervaren. Bij het bedienen van de koppeling is goed merkbaar dat er maximaal 500 newtonmeters uit de krachtbron kunnen komen. Samen met het quattro vierwielaandrijving is de A5 een absolute rijmachine. De dikke diesel draagt hier aan bij en is samen met de zesbak een prima combinatie om rustig te toeren en om soms het gaspedaal te vloeren. Een fijne bijkomstigheid bij dit geheel is het tanken van de brandstof. De diesel vloeit vrij geleidelijk in de A5, ondanks een pittige rijstijl. De fabrikant geeft een verbruik aan van 7.2 liter per 100 km. In praktijk is deze waarde lastig te halen en kwamen wij uit op 8.4 l/ 100km, mede door het uitdagende karakter van deze diesel.

240 pk
500 Nm
250 km/h
5,9 s
8,4 (7.2) l/100km
183 g/km
G
22%
€ 53.665
€ 80.237
€ 1.471 / maand
€ 426 - € 458 / kwartaal
  • Porsche Cayman 2.7

  • BMW 3 Serie Coupé 325i High Executive

  • Infiniti G37S Coupé

  • BMW Z4 M Coupé

  • Nissan 370Z

  • Nissan 350Z

  • Lotus Evora 2+0

  • 2018 - Audi S5 3.0 TFSI quattro Pro Line S

  • 2017 - Audi A5 2.0 TFSI quattro Pro Line S

  • 2012 - Audi A5 Sportback 1.8 TFSI Pro Line

  • 2010 - Audi RS 5 Coupé 4.2 FSI quattro

  • 2010 - Audi A5 Sportback 2.0 TFSI quattro Pro Line

  • 2009 - Audi A5 Cabriolet 2.0 TFSI Pro Line

  • 2007 - Audi S5 4.2 FSI quattro Pro Line