BMW 3 Serie Cabrio 320i High Executive

- 16 juli 2007

Behoorlijk sportief

De nieuwe 3 Serie Cabrio is leverbaar als 320i (viercilinder met 170pk), 325i (zescilinder met 218pk), 330i (zescilinder met 272pk), 335i (biturbo zescilinder met 306pk) en 330d (diesel zescilinder met 231pk). Wij gingen met de instapper op pad; de 320i. Deze auto is voorzien van een 170pk sterke tweelitermotor die is gekoppeld aan een optionele zestraps automatische versnellingsbak. Hoewel de motor redelijk overweg kan met het forse gewicht van de auto, zijn de prestaties weinig indrukwekkend. Ook het motorgeluid stelt een beetje teleur, het mist de mooie klank die de zescilinders wel hebben.

Qua cabriogenot staat de 3 Serie zijn mannetje. Vooral met de ramen naar beneden voelt het echt als puur cabriorijden. Het is een beetje winderig, maar dat hoort erbij. Wie prijs stelt op wat minder wind en wat meer stilte doet er goed aan de ramen omhoog te doen. Op de snelweg is het bovendien aan te raden om het windscherm gemonteerd te hebben, want bij snelwegsnelheden begint de windruis wat meer aanwezig te worden en moet je je stem flink verheffen om jezelf verstaanbaar te maken. Erg storend is het echter niet, want door die windruis ervaar je het cabriorijden tenminste echt. Als cabrio is de auto dus goed geslaagd.

Ook op het gebied van rijgedrag weet hij te overtuigen. De 3 Serie staat bekend om zijn uitstekende wegligging, dus dat komt niet geheel als een verrassing. Hij ligt gewoon erg lekker op de weg en laat zich fijn door bochten sturen. Toch laat hij wel wat steekjes vallen. Door het hogere gewicht (deze Cabrio weegt 235kg meer dan een vergelijkbare Coupé) voelt hij iets logger aan dan de Coupé. Het is ook niet vreemd dat hij wat meer tordeert dan de Coupé, op slecht wegdek voel je en hoor je dat hij een beetje buigzaam is. Toch moet wel gezegd worden dat de nieuwe Cabrio een stuk stijver aanvoelt dan het vorige model.

Verder laat de auto zich bedienen als elke andere 3 Serie. Het stuurtje ligt fijn in de hand en stuurt heel direct, het gaspedaal biedt precies genoeg weerstand en de remmen zijn goed doseerbaar. De zestraps automaat is ook erg prettig; die schakelt op het juiste moment op of terug, heeft een erg alerte kickdown en lekkere sportstand. De automaat is ook handmatig te bedienen met behulp van de automaatpook of met de optionele flippers achter het stuur. Maar eigenlijk is de automaat zo goed dat je vrijwel nooit de noodzaak voelt om het heft in eigen handen te nemen. De ‘drive’ werkt prima in het alledaagse verkeer en de ‘drive sport’ volstaat bij de sportievere ritjes.

170 pk
210 Nm
226 km/h
9,8 s
9,9 (6.7) l/100km
161 g/km
F
22%
€ 51.499
€ 69.362
€ 1.272 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor

  • Lexus IS 250C Executive

  • Volvo C70 2.4i Summum

  • Infiniti G37 Cabrio GT Premium

  • 2016 - BMW 3 Serie Sedan 330e High Executive Luxury Line

  • 2014 - BMW M3 Sedan M DCT

  • 2013 - BMW 3 Serie GT 328i High Executive

  • 2012 - BMW 3 Serie 320i EDE High Executive

  • 2012 - BMW 3 Serie Touring 328iA High Executive

  • 2012 - BMW 3 Serie 320d EDE High Executive

  • 2010 - BMW 3 Serie Coupé 320i Corporate Lease High Executive

  • 2010 - BMW 3 Serie Cabriolet 335i DCT High Executive

  • 2010 - BMW 3 Serie 320d EfficientDynamics Edition

  • 2008 - BMW 3 Serie 330d BluePerformance