Porsche Cayenne S

Michel van Breugel - 9 juni 2007

Het exterieur

Bij een eerste blik naar deze grote SUV denkt niet iedereen direct aan Porsche. Vragen zoals “Porsche is toch een sportwagenmerk?” ontstaan dan snel. De vernieuwde Cayenne heeft een lengte van 4,80m, een breedte van 1,93m en een hoogte van 1,70m. De auto komt zonder twijfel imposant over, vooral aan de voorzijde waar de koplampen na de facelift een stuk agressiever de medeweggebruikers toekijken. Er is een zekere herkenbaarheid terug te vinden in de Cayenne in vergelijking met zijn lagere gebroeders. Denk aan de opbouw van de motorkap en de dikke uitlaatpijpen, echter vraagt de rest om gewenning bij de Porsche-fans. Door de krachtige schouderlijn die naar achteren toe steeds breder wordt krijgt de auto een dik uiterlijk. De voorpartij wordt in het geval van de Cayenne en de Cayenne S gesierd door een grille die uit drie delen is opgebouwd. Twee hoge delen onder de koplampen, één langgerekt deel boven de nummerplaat. Bij de Turbo hangt de nummerplaat vele centimeters verder naar onderen en is de middelste luchtinlaat duidelijk vergroot voor het koelen van de twee turbo’s. Hierdoor wordt er dus ook in het exterieur verschil gemaakt tussen de verschillende uitvoeringen.

De dakrails maken van de Cayenne een nog hogere auto, hij is bijvoorbeeld nagenoeg even hoog als een Volkswagen Transporter. De achterportieren zijn niet heel groot van formaat, wat de instap achterin iets bemoeilijkt. De hoge instap is echter wel prettig. Een indruk die achteraan vooral de aandacht trekt zijn de dubbele uitlaat aan elke zijden welke optioneel zijn. Standaard wordt de Cayenne S geleverd met een enkele eindpijp aan beide zijdes. De achterunits zijn na de facelift ook vernieuwd, ze zijn nu wat scherper en voorzien van LED-verlichting. Door het concept van de Cayenne zijn de portiernaden wat groter uitgevallen dan gebruikelijk. Dit is gedaan om de torsie op te vangen bij het rijden op het onverhard. Dat is iets waar je bij dit concept niet omheen kan. Daarmee rekening houdend kan het afwerkingsniveau en de constructiekwaliteit van deze Cayenne feilloos worden genoemd, al hadden we niet anders verwacht van een merk als Porsche.

385 pk
500 Nm
252 km/h
6,6 s
16,5 (15) l/100km
329 g/km
G
22%
€ 71.600
€ 145.262
€ 2.663 / maand
€ 351 - € 401 / kwartaal
  • Audi Q7 4.2 TDI quattro Pro Line+ S-Line

  • Land Rover Range Rover Sport TDV8 HSE

  • BMW X6 xDrive35d High Executive

  • Volkswagen Touareg 4.2 V8

  • BMW X5 3.0d High Executive

  • 2014 - Porsche Cayenne S E-Hybrid

  • 2010 - Porsche Cayenne Turbo

  • 2005 - Porsche Cayenne 3.2 V6