SsangYong Actyon A230 4WD S

- 4 mei 2007

Het interieur

Het dashboard van Actyon oogt sober maar overzichtelijk. Geen toeters en bellen overal, maar een zakelijke en praktische uitstraling. Opvallend is de naar de bestuurder toegekeerde middenconsole waardoor je alle knoppen goed kunt bedienen, maar waardoor je ook echt het gevoel krijgt dat alles om jou als bestuurder draait. Er is veel gebruik gemaakt van ronde knoppen. Bijvoorbeeld de airco, de gearing-/aandrijvingskeuze en de hoogteverstelling van de koplampen laten zich allemaal bedienen door draaiknoppen. Maar ook de drukknoppen voor verwarming van de ruiten of ruitenwisserbladen, de elektrische spiegelverstelling en de mistlampen worden bediend door knoppen die zich presenteren binnen een ronde vorm, al moeten deze door een drukkende in plaats van draaiende beweging bediend worden. Jammer bij deze knoppen is dat ze vervangen worden door een stukje kunststof wanneer de optie niet aanwezig is. Ook de plek van de niet aanwezige stuurbediening voor bijvoorbeeld audio is opgevuld met plastic kapjes. Zo wordt wel heel duidelijk welke opties niet aangevinkt zijn bij het bestellen.

De meters achter het grote stuur zijn weinig spannend, maar duidelijk afleesbaar. Ook hier dus functie voor vorm. Ook wordt je duidelijk gewezen op eventuele extra functies die ingeschakeld zijn middels verlichte symbooltjes of woorden binnen de tellers. De materialen van het dashboard zijn zeker goed te noemen. En ook de afwerking ervan is prima voor elkaar. Het vermoeden rijst dat er bij de materiaalkeuze rekening is gehouden met bemodderde wellies en smerige handen, want de materialen zijn allemaal relatief glad en dus goed schoon te houden.

De zitpositie is hoog boven het wegdek. Naast de gemiddelde middenklasser kijk je al snel op het dak neer. De stoelen zijn goed handmatig te verstellen, zodat een comfortabele positie gauw gevonden is. De stoelen zijn omtrokken met een zwart/grijze stof, waarin een blauwe lijn is gestikt, overeenkomstig de carrosseriekleur. Uiteraard is een vollederen interieur ook een optie. Naar alle kanten toe heb je voldoende ruimte om je heen, wat samen met hoge zitpositie je een echt ‘King of the road’-gevoel geeft. Ook op de achterbank is er genoeg ruimte. Ondanks de aflopende daklijn heeft ook het hoofd voldoende ruimte. Wel minder is dat de bank vrij laag staat, waardoor je bovenbenen eigenlijk amper op de bank rusten. Je knieën steken omhoog en daardoor zul je op de langere ritten toch comfort tekort komen.

Ook de koffer is in ruim bemeten met 661 liter inhoud, wat door de bank plat te gooien zelfs uit te breiden is tot 1614 liter. Wel is de drempel van de kofferruimte vrij hoog en vraagt het dichtgooien van de zware klep wel enige attentie. Zoals bij veel auto’s tegenwoordig kun je openstaande klep beetpakken aan een greep die zich aan de binnenkant bevindt. Wanneer je deze echter naar beneden trekt kom je op een gegeven moment op een punt dat hij door zijn gewicht snel dicht wil gaan, maar als je niet oppast heb je dan de rand van de klep op je pols liggen, wat nare gevolgen kan hebben.

150 pk
214 Nm
164 km/h
12,4 s
16,0 (12.4) l/100km
280 g/km
G
22%
€ 23.595
€ 29.995
€ 550 / maand
€ 286 - € 327 / kwartaal
  • Mitsubishi Outlander 2.4 2WD Intro Edition