Mercedes-Benz C-klasse C350 Avantgarde

Michel van Breugel - 11 april 2007

Het interieur

Het groeien van de buitenmaten heeft een positief effect op de interieurruimte. Zo is bijvoorbeeld de schouderruimte voorin met 4 cm toegenomen. De zit voorin is ruim te noemen. Het zoeken naar de juiste zithouding, op de standaard met leer beklede stoelen, gaat gemakkelijk met de elektrische bediening op het deurpaneel, die de vorm van een stoel heeft. Ook het stuur is elektrisch, zowel in diepte als hoogte, verstelbaar om de zit achter het stuur te optimaliseren. De stoelen voorin de C-klasse bieden tijdens wat pittiger bochtenwerk nauwelijks zijdelingse steun in het zitvlak. Tevens is het zitvlak wel erg kort, waardoor maar circa driekwart van het onderbeen door de stoel wordt ondersteund. Voor de wat langere personen onder ons is het sowieso even zoeken naar de juiste zithouding wat betreft de hoogte van de stoel. Door de aanwezigheid van het optionele panorama dak is de hemel enkele centimeters lager, zodat men bij een lengte van ongeveer 1.90m genoodzaakt is de stoel op de laagste stand te zetten om aanraking met de hemel te vermijden, waardoor wel een erg lage zithouding ontstaat.

Het dashboard ziet er in deze Avantgarde strak uit, mede door het gebruik van aluminium inleg. De tellers zijn goed af te lezen en geven in één oogopslag de juiste informatie. Ook het gebruik van de boordcomputer, met bediening op het stuurwiel, is plezierig. Diverse systemen in deze C-klasse komen uit de eerder geïntroduceerde E- en S-klasse. Zo is de, in deze auto optionele, Command Controller als basis gebruikt voor het bedieningssysteem van de C-klasse. Het fijne kleurenscherm dat uit het dashboard verrijst dient als basis voor dit systeem, waarmee je onder meer het audiosysteem, navigatiesysteem en diverse andere functies van de auto kan bedienen. De menu’s zitten duidelijk in elkaar waardoor het een gebruiksvriendelijk systeem betreft. Zowel met de ronde knop tussen de voorstoelen in, als met de knoppen op het stuurwiel zijn de functies gemakkelijk te doorlopen. Het systeem is tevens voorzien van een navigatiesysteem met een geïntegreerde harde schijf voor kaartmateriaal en opgeslagen mp3-muziekbestanden. Het navigatiesysteem werkt uitstekend, en is voorzien van alle laatste TMC-filemeldingen, alternatieve route-informatie, en flitscontroles. Bovendien is het mogelijk om bij dit systeem gebruik te maken van een Bluetooth telefoon, waarbij deze te bedienen is vanaf het stuur. Verder is het bedienen van de overige functies goed te vinden en ergonomisch goed ingedeeld. Het eerder genoemde panoramisch schuifdak is elektrisch bedienbaar en voorzien van zonnewering.

Achter in de nieuwe C-klasse zou het, gezien de grotere buitenmaten, ruimer moeten zijn. Dit is helaas niet zo. De instap is aan de krappe kant, en om de voet door het deurpaneel en de achterbank te krijgen is een schoenmaat kleiner dan 45 gewenst. De ruimte voor personen langer als de eerder genoemde 1.90m is kritisch. Je zit dan letterlijk met de knieën tegen de rug van de persoon voor je. Voor een korte rit is het geen probleem, echter is het op deze manier geen uren uit te houden achterin. De achterbank zelf zit overigens goed met de twee buitenste zitplaatsen voorgevormd in de bank. De tunnel die deze twee zitplaatsen scheidt is aan de grote kant door de achterwielaandrijving, wat “doorschuiven” op de achterbank absoluut bemoeilijkt. De hoofdruimte is achterin beter voor elkaar dan voorin. Het panorama dak is achterin niet te openen, maar het grote glazen dak geeft je wel een ruimtelijk effect. De kofferbak is twintig liter groter dan zijn voorganger, wat het totaal brengt op 475 liter. De toegankelijkheid is goed en de tildrempel niet al te hoog. Het is wel jammer dat Mercedes in de C-klasse nog steeds gebruik maakt van beugels voor het openen van de bagageruimte, al zijn ze wel netjes afgewerkt.

272 pk
350 Nm
250 km/h
6,4 s
onb (9.7) l/100km
232 g/km
G
22%
€ 37.400
€ 75.724
€ 1.388 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Opel Insignia OPC 2.8 V6 Turbo

  • Mitsubishi Lancer Evolution MR TC-SST

  • Infiniti G37S

  • Audi A4 2.0 TDI Pro Line

  • BMW 3 Serie 320d

  • BMW 3 Serie 330d BluePerformance

  • Lexus IS 250 Executive

  • Cadillac BLS 1.9D Elegance

  • 2021 - Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line

  • 2018 - Mercedes-Benz C-klasse Estate C 200 d AMG Line

  • 2017 - Mercedes-Benz C-Klasse 400 4MATIC Cabriolet

  • 2016 - Mercedes-Benz C-Klasse Coupé C 200 Edition 1

  • 2014 - Mercedes-Benz C-Klasse Estate C 220 BlueTEC Avantgarde Ambition

  • 2014 - Mercedes-Benz C-Klasse C180 Avantgarde

  • 2012 - Mercedes-Benz C 63 AMG Coupé

  • 2011 - Mercedes-Benz C-Klasse C 200 CDI Avantgarde

  • 2011 - Mercedes-Benz C-Klasse Coupé C180 BlueEFFICIENCY

  • 2011 - Mercedes-Benz C-Klasse Estate 180 BlueEFFICIENCY Avantgarde