Volvo V70 2.4D Ocean Race

Jan Westerhof - 11 juni 2006

Het rijden

De grootste attractie van deze V70 is zijn fantastische dieselmotor. De D5 levert in deze auto standaard 163 pk, maar is door middel van een chip bevorderd tot 226 pk en 460 Nm. Dit resulteert in een bijzonder snelle auto waarin inhalen een weldadig genot wordt. Als er flink wordt doorgetrokken in de toeren dan produceert de motor een dikke vijfcilinderroffel. Het echte Volvo-geluid is dus lekker aanwezig! Keerzijde van deze enorme krachtsexplosie is de grip. De Volvo V70 is natuurlijk een op de voorwielen aangedreven auto en die opstelling is niet gunstig voor veel vermogen. Dit is erg goed merkbaar bij gas geven in de tweede en de derde versnelling. Reeds een kleine beroering van het gaspedaal laat de wielen kortstondig spinnen om vervolgens vol in de tractiecontrole te slaan. Optrekken bij een verkeerslicht is dus oppassen geblazen, want bij het opschakelen is spinnen zo gebeurd. Je ziet de stilstaande fietsers hoofdschuddend “patser” denken.

De koppeling die deze zesbak heeft is ook niet echt berekend op zijn taak. Hij grijpt nogal bruusk aan waardoor vloeiend schakelen met een enorme precisie dient te gebeuren. De motor is dus duidelijk veel te sterk voor de V70. Mijns inziens is de 185 pk die Volvo aanbiedt sterk genoeg. Het verbruik van de auto is wel erg gunstig, want 1:16 moet een waarde zijn die simpel gehaald wordt.

Ook het weggedrag van de V70 is niet sportief te noemen. Gas geven in bochten resulteert weer in onderstuur en gripverlies. De vering is namelijk erg soepel en vooral op comfort berekend. In combinatie met de groep wilde stieren in het vooronder mist het gewoon aan balans. De straffere afstemming van de S60 zou beter op zijn plaats zijn met deze motor. Ik ben echt geen chauffeur die als een “boyracer” door de straten scheurt, maar in deze Volvo gaat het zo snel erg hard en spinnen de wielen zo snel dat het erg wennen geblazen is. Maar nogmaals: wat een enorm “powerhouse” heeft deze auto. Echt een kanon waarin de stoelrails dusdanig sterk moeten zijn omdat anders de stoelen linea recta in de achterste positie worden gestuwd. Wat volgens sommige ervaringsdeskundigen ook voor de gripproblemen kan hebben gezorgd waren de banden. De V70 met een krachtige motor moeten naar de mening van sommige personen “high performance” banden zoals de Pirelli P-Zero of de Bridgestone Potenza hebben.

Maar hierbij moet worden aangetekend dat de V70 nadrukkelijk niet als sportieve auto bedoeld is. De V70 is naast zeer snel ook bitter eenvoudig rustig te rijden. Honderd met de cruise control is een prima reisvorm waarbij de motor nauwelijks hoorbaar is. Hierbij komt de soepele vering naar voren als een prettig punt omdat de auto niet zenuwachtig reageert op oneffenheden. Een ambivalente auto dus die eenvoudigweg twee gezichten heeft.

163 pk
340 Nm
210 km/h
9,5 s
onb (6.8) l/100km
179 g/km
F
22%
€ 38.930
€ 52.650
€ 965 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Saab 9-5 2.0t Business

  • Chrysler 300C Touring 3.0 CRD V6

  • 2014 - Volvo V70 D4 Geartronic Nordic+

  • 2012 - Volvo V70 D3 Ocean Race

  • 2007 - Volvo V70 T6 AWD Summum

  • 2006 - Volvo V70 2.4D Edition II