Volvo V70 2.4D Ocean Race

Jan Westerhof - 11 juni 2006

Het interieur

Zodra men plaats neemt in de V70 is goed waar te nemen dat de auto al weer een tijdje meeloopt. Het dashboard is weliswaar functioneel en praktisch van opzet maar het doet toch verouderd aan. Het gebruikte kunststof is van een relatief harde kwaliteit en de afwerking is niet zo strak zoals men dat tegenwoordig heeft. De “cockpit” doet zeer zeker onder voor andere modellen die Volvo heeft. Als men in de V50 of de nieuwe C70 plaatsneemt is duidelijk dat de tijd niet stil heeft gestaan. Maar dit manco is Volvo eigenlijk niet aan te rekenen omdat de auto reeds uit 2000 komt en de opvolger vast niet lang meer op zich laat wachten. Echter zal het voor een potentiële klant wel een negatief facet kunnen zijn. Die zal namelijk bijvoorbeeld bij Audi een beter afgewerkte auto tegenkomen.

De werkplek van de V70 is goed ingericht waarbij de ergonomie en het bedieningsgemak opvalt. Zaken als de radio-installatie en de cruise control zijn kinderlijk eenvoudig te bedienen. Ook de climate control is erg praktisch. Twee ronde draaiknoppen in plaats van een elektronisch display met druktoetsen. Een simpel maar doeltreffende oplossing van het Zweedse merk. In deze auto bevonden zich een groot aantal 'goodies' waaronder het begeerlijke navigatiesysteem. Dit systeem zit op een perfecte plek en schuift ietwat voorover hellend uit de bovenkant van het dashboard. Weerkaatsend zonlicht is dus geen probleem voor de bewegwijzering van de V70. In de Ocean Race is de V70 voorzien van blauwe dashboardpanelen. Naar mijn smaak is dit onpasselijk in een Volvo. Aluminium accenten zouden het veel beter doen in een dynamische auto als Volvo’s.

De geboden ruimte in de V70 is weldadig. Voorin is voor iedereen een goede positie te vinden waarbij de uitmuntende stoelen bijdragen aan een lekker gevoel. Deze stoelen waren bekleed met het zogenaamd Dala T-Tec materiaal dat ervoor zorgde dat je enigszins zweterig in de stoelen zat. Ook achterin is de ruimte een sterk punt van de V70. Niet alleen voor kinderen is de ruimte grotesk, maar ook volwassenen kunnen een comfortabele positie innemen. Volvo’s veiligheidsimago wordt op de achterbank bevestigd door de manier waarop de hoofdsteunen wegklappen. Die klappen naar voren zodat een eventuele achterpassagier ze eerst naar achteren moet rechtzetten en dus nooit zonder hoofdsteunen de rit aflegt. Ook de ruimte in de bagageruimte is fors te noemen. Hier gaat de V70 duidelijk over concurrenten als de A4 van Audi en de 3-serie van BMW heen. Dit komt ongetwijfeld door de rechte achterkant die de V70 zo karakteristiek maakt.

163 pk
340 Nm
210 km/h
9,5 s
onb (6.8) l/100km
179 g/km
F
22%
€ 38.930
€ 52.650
€ 965 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Saab 9-5 2.0t Business

  • Chrysler 300C Touring 3.0 CRD V6

  • 2014 - Volvo V70 D4 Geartronic Nordic+

  • 2012 - Volvo V70 D3 Ocean Race

  • 2007 - Volvo V70 T6 AWD Summum

  • 2006 - Volvo V70 2.4D Edition II