Mercedes-Benz E-Klasse E200 NGT Classic

- 23 december 2006

Het rijden

De geteste E-Klasse is voorzien van een 1796 cc grote benzinemotor met een maximaal beschikbaar vermogen van 163 pk. Deze wordt aangeduid door de typenaam E200. De vernieuwde E200 heeft overigens een maximaal vermogen van 184 pk. De NGT toevoeging van de testauto staat voor ‘Natural Gas Technology’, ofwel de motor van deze E-Klasse is ook geschikt gemaakt om aardgas als brandstof te gebruiken. Als je rijdt met deze auto merk je het verschil niet tussen het rijden op aardgas en benzine. Tijdens het rijden kan overgeschakeld worden van de ene op de andere brandstofsoort, maar ook dan met gelijkblijvende omstandigheden is geen verschil te merken. En dat lijkt me een goed gegeven, want hoe graag we met zijn allen ook aan het milieu willen werken, we willen er toch eigenlijk niet op achteruit gaan qua luxe/prestaties.

Tijdens de test zijn er grote stukken snelweg afgereden en daar kon de conclusie getrokken worden dat dit toch wel bij uitstek een kilometervreter is. Met een comfortabele uitrusting, maar met een even zo comfortabele wegligging verplaats je dus op een….. laten we zeggen zéér comfortabele manier over grote afstanden. En ondanks de zachte demping is de auto absoluut niet deinerig. Ook in slecht weer en op slecht wegdek lag de auto op de weg als een trein op de rails. En ondanks dat de treinen in Nederland daar de laatste tijd wat moeite mee hebben, is dat in dit geval wel positief bedoeld. Ook bij lagere snelheden is een strakke bocht prima te doen dankzij de redelijk directe besturing, al merk je wel dat je een kolos van een auto bij je hebt wanneer je de E-Klasse iets harder dan gemiddeld een haakse bocht om werkt.
Mocht je hier in Nederland even niet door kunnen rijden (what’s new?), dan draagt de automaat nog weer bij aan een prettige manier van filerijden. Deze 5-traps automaat is voorzien van de mogelijkheid om te switchen tussen C(omfort)- en S(tandaard)stand. Maar eigenlijk zijn daar geen grote verschillen tussen te merken, behalve wanneer je echt even goed gaat versnellen. In dat geval trekt de automaat namelijk door tot het rode toerengebied en voel je daadwerkelijk meer power loskomen. Bij meer gelijkmatige versnellingen schakelt de automaat in beide gevallen nagenoeg op hetzelfde moment op.
Vanuit stilstand is de auto ook redelijk vlot weg, mits je de eerste seconde niet meetelt. Er zit namelijk in beide automaatstanden wel een behoorlijke vertraging tussen stationair draaien en vlot wegrijden. Het is net of de automaat even wat te lang moet nadenken wat hij moet gaan doen, maar als hij dat eenmaal bedacht heeft, dan lijkt er ook weer geen vuiltje aan de lucht. En dat is toch jammer te noemen, aangezien het verder een zeer aangename automaat is.

184 pk
250 Nm
230 km/h
9,1 s
onb (8.2) l/100km
174 g/km
E
22%
€ 50.700
€ 74.312
€ 1.362 / maand
€ 374 - € 408 / kwartaal
  • Citroën C6 2.7 V6 HDiF Exclusive

  • Cadillac CTS 3.6 V6 Sport Luxury

  • Honda Legend 3.5 V6

  • Lancia Thesis 3.2 V6 24v Emblema

  • Jaguar XF 2.7D Premium Luxury

  • Peugeot 607 2.7-24v V6 HDiF Executive

  • Lexus GS 450h Executive

  • Audi A6 2.4 MT Proline

  • Volvo S80 2.5T Summum

  • 2017 - Mercedes-Benz E-Klasse Estate 200 Avantgarde

  • 2016 - Mercedes-Benz E-Klasse 220d Lease Edition

  • 2014 - Mercedes-Benz E-Klasse Limousine E 300 BlueTEC Hybrid Avantgarde Ambition

  • 2013 - Mercedes-Benz E-Klasse E200 BlueDIRECT Avantgarde

  • 2010 - Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet 250 CGI

  • 2010 - Mercedes-Benz E63 AMG

  • 2010 - Mercedes-Benz E-Klasse Estate 220 CDI BE Avantgarde

  • 2009 - Mercedes-Benz E63 AMG Estate

  • 2009 - Mercedes-Benz E-Klasse Coupé 350 CGI

  • 2009 - Mercedes-Benz E-Klasse E250 CDI Avantgarde