Volvo S80 2.5T Summum

Michel van Breugel - 14 november 2006

Het rijden

De Volvo S80 die in deze test wordt besproken beschikt over een motor die bekend is van andere Volvo-modellen. Zo wordt de 2.5T ook geleverd in de XC90 en de S60. Met 200pk bij 4.800 toeren per minuut levert de 2.5 liter 5-cilinder turbomotor in de S80 tien paardenkrachten minder dan in de andere modellen. Het maximumkoppel van 300Nm ligt tussen de 1.500 en 4.500 tpm. De reden waarom Volvo de 2.5T in de S80 minder vermogen levert is vooralsnog onbekend. De 2.5T is gekoppeld aan de automatische zesversnellingsbak, de Geartronic. Deze bak gunt je ook de gelegenheid om zelf te schakelen door de + en – stand naast de “D”. De combinatie tussen de 5-cilinder turbo en de Geartronic kan succesvol genoemd worden. Het comfort tijdens het rijden is optimaal, en tijdens plotseling accelereren zijn motor en bak meteen bij de les. De automatische versnellingsbak schakelt bij acceleraties terug naar de versnelling waarin de vijfpitter over de meeste kracht beschikt.

Ook tijdens het rijden is het comfortabel vertoeven in de S80. De motor is heerlijk stil en bij het accelereren is juist de 5-cilinder “roffel” niet bepaald het geluid dat roet in het eten gooit. Door de goed instelbare bestuurdersstoel, de duidelijk afleesbare wijzers en tellers en de gemakkelijk te bedienen cruise control is deze nieuwe Volvo uitermate geschikt voor lange afstanden. Het veercomfort is op de snelweg vrij strak en sportief te noemen. Tijdens lange oneffenheden is het niet oncomfortabel, echter bij korte oneffenheden geeft de vering het nogal “schokkerig” door. Dit is helaas niet wat iedereen verwacht en verlangt van een auto uit deze klasse.

Het stuurgedrag is in de nieuwe S80 goed in balans. Het stuur werkt direct en er zit een goed gevoel in de algehele installatie. Op lage snelheden is het stuur direct in de bediening en niet te licht, en kan vergeleken worden met het stuurgedrag van de S40/V50. Bij sneller genomen bochten gaat de auto bij één stuurbeweging de voorwielen direct achterna, een goede directe stuurinstallatie dus. Doordat de motor de voorwielen aandrijft heeft de stuurinstallatie het soms moeilijk wanneer het volle vermogen op de voorwielen wordt losgelaten. In het stuur zijn dan aandrijfreacties merkbaar. Over de remmen kunnen we kort zijn; niets meer dan lof. Het pedaal is goed doseerbaar en geeft je een veilig gevoel op de weg.

Over het algemeen kan gezegd worden dat Volvo de prioriteiten van de nieuwe S80 iets heeft verlegd. De S80 is meer een allrounder geworden dan een (zeer) comfortabele reisbolide. De toch wat strakkere demping en stuurgevoel geven de auto meer sportieve aspiraties.

200 pk
300 Nm
230 km/h
8,0 s
onb (10.5) l/100km
244 g/km
G
22%
€ 44.000
€ 60.595
€ 1.111 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Audi A6 2.4 MT Proline

  • Cadillac CTS 3.2 Elegance

  • Peugeot 607 2.7-24v V6 HDiF Executive

  • Lancia Thesis 3.2 V6 24v Emblema

  • Citroën C6 2.7 V6 HDiF Exclusive

  • Mercedes-Benz E-Klasse E200 NGT Classic

  • Hyundai Grandeur 3.3i V6 StyleVersion

  • 2012 - Volvo S80 D5 Geartronic Summum

  • 2010 - Volvo S80 1.6D DRIVe Momentum