BMW 3 Serie Coupé 325i High Executive

- 10 november 2006

Het rijden

Zoals steeds meer auto’s heeft de 3 Serie Coupé geen contactsleutel, maar een soort sleutelkaart in combinatie met een start/stop-knop. De sleutelkaart heeft ook een handsfree-functie, dit houdt in dat de deur automatisch ontgrendelt wanneer je de portier opent terwijl je de kaart in je broekzak hebt. Vervolgens kun je, nog steeds met de kaart in je broekzak, middels de start/stop-knop de motor starten en wanneer je de auto hebt verlaten, dan vergrendelt hij automatisch wanneer je bij de auto wegloopt. Handig systeem!

Nadat de zescilinder met de start/stop-knop is gewekt, klinkt het beschaafde zescilinder geluid. Weinig motoren klinken stationair zo zuiver als de zes-in-lijn van BMW. Nu is het tijd om de automaat in ‘D’ te zetten en het rempedaal los te laten. Rustig rolt de auto vooruit en even het gaspedaal indrukken is genoeg om te weten dat de gasrespons weer ‘ouderwets’ direct is. Net als de vorige 3 Serie, maar ook net als de huidige 3 Serie sedan reageert hij heel snel op het gaspedaal. Dat maakt de auto wel een beetje nerveus. Als je ermee kunt omgaan, dan hoeft het echter geen probleem te zijn. Wil je sportief rijden, dan is het juist een voordeel.

Het stuur voelt bij lage snelheden wat zwaar aan, alsof de stuurbekrachtiging dan nog niet helemaal wakker is. Dat is even wennen, vooral bij het parkeren van de auto. Eenmaal op snelheid voelt het stuur niet meer zwaar aan, dan is de weerstand precies goed. Het stuur is lekker klein, zodat je snelle bochtencombinaties niet hoeft te schuwen. De zestraps automaat, het resultaat van een samenwerking tussen BMW en transmissie-fabrikant ZF, is duidelijk afgestemd op sportiviteit. Het is niet zo dat de automaat schokkerig opschakelt, maar hij schakelt wel wat later op dan de meeste automaten en de kickdown reageert bovendien heel snel.

Op dit moment is de 325i het instapmodel van de 3 Serie Coupé. Qua motorisering is het echter niet behelpen. De 2,5 liter zescilinder lijnmotor levert 218pk en dat is in deze auto ruim voldoende. Mede dankzij de snelle gasrespons en de direct reagerende automaat ben je met deze auto verreweg de meeste weggebruikers te snel af. Hoog in het toerengebied klinkt de motor erg opzwepend, maar als je constant 120km/h rijdt dan is hij heerlijk stil.

Dankzij de bijna perfecte gewichtsverdeling en het sportonderstel – standaard op de 335i, optioneel op de 325i en 330i – is de wegligging van deze Dreier erg goed. Vanwege het sportonderstel staat de auto iets dichter bij het asfalt en zijn de veren wat harder, dat is met name in de stad goed te merken, dan voelt de auto tamelijk stug aan. Op provinciale wegen met goed asfalt en op snelwegen maakt het sportonderstel de auto niet oncomfortabel. Net als eigenlijk elke 3-serie neigt deze auto echter wel meer naar sportief dan naar comfortabel.

218 pk
250 Nm
245 km/h
7,6 s
onb (9) l/100km
218 g/km
G
22%
€ 47.700
€ 73.000
€ 1.338 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Infiniti G37S Coupé

  • Audi A5 3.0 TDI quattro Pro Line

  • Audi TT 3.2 S-tronic quattro Pro Line

  • Audi S5 4.2 FSI quattro Pro Line

  • Nissan 350Z

  • Porsche Cayman 2.7

  • Peugeot 407 Coupé 2.7 V6 HDiF Féline

  • 2020 - BMW 3 Serie Touring 320d xDrive Luxury Line

  • 2019 - BMW 3 Serie 330i M Sport

  • 2016 - BMW 3 Serie Sedan 330e High Executive Luxury Line

  • 2014 - BMW M3 Sedan M DCT

  • 2013 - BMW 3 Serie GT 328i High Executive

  • 2012 - BMW 3 Serie 320i EDE High Executive

  • 2012 - BMW 3 Serie Touring 328iA High Executive

  • 2012 - BMW 3 Serie 320d EDE High Executive

  • 2010 - BMW 3 Serie Coupé 320i Corporate Lease High Executive

  • 2010 - BMW 3 Serie Cabriolet 335i DCT High Executive