Volvo C70 2.4i Summum

Michel van Breugel - 19 augustus 2006

Het exterieur

Volgens velen is het exterieur van de C70 erg geslaagd, zowel geopend als gesloten. Met een stalen vouwdak zijn er een aantal voor- en nadelen te noemen. In aantal kan je ze aardig tegen elkaar afstrepen. Eén voordeel is nu al genoemd, de auto oogt gesloten ook erg mooi en lijkt meer op een coupé dan met een stoffen kap. Het dak van de C70 vouwt zich via een ingenieus scharniermechanisme in drie delen uit elkaar en stapelt zich in 34 seconden netjes op in de bagageruimte onder een afdekplaat. Als de kap open is, is er dus nog maar erg weinig ruimte in de bagageruimte beschikbaar, een minpunt dus.

Als de auto van voren wordt bekeken is meteen te zien dat hij van de nieuwste Volvo familie afstamt. De S40/V50 heeft dezelfde snoet, en ook de nieuwe S80 neigt hiernaar. Vooral de V-vormige motorkap geeft de auto een scherpe en mooie lijn.
Het voorraam is in de C70 eigenlijk vrij kort gehouden. Zo zie je, vooral bij de Peugeot 307CC, dat bij menig andere CC het voorraam/raamstijl ver door naar achter loopt om de dakoverspanning te verkorten. Bij de nieuwste generatie CC’s wordt er daardoor ook voor gekozen om het dak uit 3 elementen te laten bestaan. Hierdoor kan het voorraam korter worden, en kan de “kont” van de wagen ranker blijven.

Van opzij is de C70 zowel open als gesloten een mooie verschijning. De 17” Sadira velgen die standaard op de Summum (en Momentum) zijn gemonteerd geven de auto een sportieve uitstraling. De lijnen naar achteren lopen niet zo hoog op wat door de, eerder vernoemde, keuze van het 3 delige daksysteem tot stand is gekomen.
De haaienvin bovenop de kofferdeksel wordt gemonteerd indien er een navigatiesysteem of telefoonsysteem bij geleverd wordt. En kleine domper aan het mooie lijnenspel vind ik persoonlijk de antenne van de audio-installatie in de vorm van een vrij grove zwarte antenne.
De achterzijde is geheel volgens de laatste Volvo style herkenbaar. In de achterbumper zitten de parkeersensoren gesitueerd. Overigens zijn alle bumpers en stootlijsten in de kleur van de carrosserie mee gespoten.

170 pk
230 Nm
215 km/h
10,0 s
onb (10) l/100km
229 g/km
G
22%
€ 46.135
€ 64.705
€ 1.186 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor

  • BMW 3 Serie Cabrio 320i High Executive

  • 2010 - Volvo C70 2.0D Powershift Intro Edition