Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium

- 21 mei 2019

Laat punten liggen

Die sportieve lijn wordt in het interieur niet bepaald doorgetrokken; alleen de mooi vormgegeven sportzetels weten een match te maken met het exterieur. De rest van het interieur kan het beste als zakelijk worden omschreven en dat is precies wat Toyota met de auto wil uitstralen. Een stiksel over het dashboard voorkomt dat het geheel eentonig overkomt, net als het dashboard zelf, dat gelaagd is opgebouwd en naar de inzittenden toebuigt. In de basis heeft het dashboard een indeling die we ook bij auto's als de i30, Ceed en Focus zien: duidelijke clusters en het multimediascherm bovenop het dashboard geplaatst.

Dat multimediasysteem blinkt overigens niet uit in grafische details of mogelijkheden. Zo ontbreekt Apple Carplay en hebben de menu's een verouderde lay-out. Het aanraakscherm reageert snel op commando's, maar het geheel overziend kunnen we stellen dat bijna de gehele concurrentie beter infotainment aan boord heeft. De goede JBL-installatie die standaard aanwezig is in de Premium-uitvoering doet daar helaas niets aan af. De sportstoelen zien er zogezegd fraai uit met hun aluminium sierdelen onder de hoofdsteun en brede rugleuning. De zitting is echter kort en ook de wangen weten je minder vast te grijpen dan dat je op het eerste gezicht zou denken. Het stuur kan daarentegen wel een stuk fijner versteld worden dan in de Auris het geval was.

We merkten het ook bij andere hatchbacks uit het segment, maar voor de Corolla geldt het net zo goed: als volwassene heb je weinig te zoeken op de achterbank. Je zit al snel klem tussen de zitting van de voorstoelen en de achterbank en dat maakt het zelfs bij korte ritjes voor uw redacteur onmogelijk om fatsoenlijk plaats te nemen. Heb je die achterbank veelvoudig nodig voor het vervoer van (bijna) volwassenen en wil je toch een Corolla? Dan raden we aan om de TS of sedan aan te schaffen, die met hun langere wielbases voor meer comfort moeten zorgen.

180 pk
190 Nm
180 km/h
7,9 s
6,8 (4.5) l/100km
101 g/km
A
22%
€ 23.160
€ 40.095
€ 735 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine

  • Mercedes-Benz A-Klasse A 200 7G-DCT Progressive

  • Nissan LEAF 40 kWh Tekna

  • Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium

  • Volvo V40 T3 Nordic+

  • Mazda 3 Skyactiv-D 1.5 Skylease GT

  • DS 4 Crossback 1.2 Puretech 130 S&S Business

  • Renault Mégane Energy TCe 205 EDC GT