Nissan Micra 1.0 Tekna 100 pk

- 12 februari 2019

Sterke toevoeging

De nieuwe Micra maakt pas ťcht het verschil onder de motorkap. Samen met Renault en Mitsubishi heeft Nissan een geheel nieuwe motor ontwikkeld die de oude 0.9-liter benzinemotor volledig vervangt. De nieuwe 1.0-liter IG-T benzinemotor met 74 kW (100 pk) is standaard gekoppeld aan een handbediende vijfversnellingsbak en levert meer vermogen (+8 kW) en meer koppel (+20 Nm). Door diverse technische verbeteringen toe te passen, is het verbrandingsproces efficiŽnter en weegt de nieuwe motor minder dan de voorgaande krachtbron. Dit alles zorgt ervoor dat de honderd pk sterke motor zuiniger is. Volgens Nissan scheelt het 0,6 tot 0,7 liter per 100 kilometer en is er tot 15 gram per kilometer minder CO2-uitstoot. Een knap staaltje werk waar zelfs techniek vanuit de Nissan GT-R gebruikt is. Leuk om over op te scheppen bij je vrienden!

Dat er verschillen zijn met het vorige model, is bij het rijden goed te merken. De motor reageert gretiger op het gaspedaal en binnen 10,9 seconden wordt de honderd kilometer per uur aangetikt. Dat scheelt toch weer bijna anderhalve seconde met de voorgaande motor. Het toegevoegde koppel is erg welkom als we een heuvel op rijden en geeft nťt dat extra zetje in de rug. Opvallend is de stilte aan boord van de auto; de roffel van de driepitter is enkel ver op de achtergrond hoorbaar.

Voor de liefhebbers van een automaat is er goed nieuws, de Micra wordt namelijk leverbaar met een X-tronic automaat. De eerste twee jaar van de vijfde generatie was het niet mogelijk om een automaat op de Micra te bestellen. Nissan wil zich met de X-tronic transmissie vooral richten op gebruik in de stad. Ze zien de vraag naar een automaat in het B-segment de afgelopen jaren flink stijgen. Waar de verkoopaantallen in het B-segment drie jaar geleden voor 12% bestonden uit een automaat, zal dit percentage in 2022 naar verwachting gestegen zijn tot 30%. Voor Nissan een goede reden om deze optie voor haar klanten ook mogelijk te maken. De Micra zal worden geleverd als CVT. In Nederland verwacht het bedrijf ongeveer 15% van de verkochte auto's af te gaan leveren met deze techniek.

100 pk
160 Nm
184 km/h
10,9 s
5,7 (4.5) l/100km
105 g/km
A
22%
€ 18.240
€ 22.390
€ 410 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet

  • Kia Rio 1.0 T-GDI ExecutiveLine

  • Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats

  • Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium

  • Seat Ibiza 1.0 TSI Xcellence

  • Suzuki Swift 1.0 BoosterJet Stijl

  • Renault Clio TCe 120 Intense

  • CitroŽn C3 1.2 PureTech Shine

  • Suzuki Baleno 1.0 BoosterJet High Executive

  • Peugeot 208 1.2 PureTech GT-Line

  • Skoda Fabia 1.2 TSI Style

  • 2017 - Nissan Micra IG-T 90 Tekna

  • 2013 - Nissan Micra 1.2 DIG-S Tekna

  • 2011 - Nissan Micra 1.2 DIG-S Acenta

  • 2011 - Nissan Micra 1.2 Tekna

  • 2008 - Nissan Micra 1.4 16v Acenta Pack

  • 2006 - Nissan Micra C+C 1.4 Tekna