Mazda CX-3 SKYACTIV-D 6AT GT-M

- 23 september 2018

Upsizing

In 2015 maakten we voor het eerst kennis met de CX-3 en we waren toen meteen te spreken over het zeer communicatieve rijgedrag van de auto. We kunnen je geruststellen: dat is na de facelift natuurlijk ongewijzigd gebleven. Wel heeft Mazda de auto naar eigen zeggen comfortabeler gemaakt, door een andere afstelling van de schroefveren en een wijziging in de dempers. In de praktijk merken we dat de auto nog steeds heel veel doorgeeft van wat er onder de auto gebeurt, hoewel dat zelden hinderlijk is. Alleen heel korte oneffenheden worden indringend doorgegeven, wat je merkt op wegen waar veel kuilen en butsen in zitten. Overall is de auto comfortabel genoeg, maar is het goed om te merken dat je als bestuurder in zowel besturing als demping zeer betrokken wordt bij wat de auto doet en hoe de weg is. In snel genomen bochten helt de auto bijna niet over en de top van zijn kunnen ligt hoog. Zoek je het randje op, dan kun je vertrouwen op goede elektronische hulpsystemen die ingrijpen. We reden de CX-3 al eerder met de 121 pk sterkte benzinemotor. Het atmosferische blok is licht gewijzigd in brandstofinjectie en koelsysteem, wat een beperkte brandstofbesparing moet opleveren.

Interessanter is de gewijzigde SKYACTIV-D, dus daar concentreren we ons op in deze test. De cilinderinhoud ging van 1.5 naar 1.8 liter en de auto krijgt er 10 pk bij. Een upgrade in plaats van downsizing? Meer cilinderinhoud leidt ook tot een grotere zuurstoftoevoer naar de motor, zodat de motor binnen een groter toerenbereik gemakkelijker zijn werk kan doen en je dus minder hoeft door te trappen. Bovendien wordt het schadelijke stikstofoxide waar zoveel om te doen is bij dieselmotoren, omgezet in stikstof. De SKYACTIV-D voldoet dan ook aan de strengste Europese regelgeving. In de praktijk blijkt dat de auto prima uit de startblokken komt met de dieselmotor en ook goed samenwerkt met de - overigens vrij kostbare - zestraps automaat. De CX-3 draait zijn hand niet om voor een snelle inhaalpoging en weet moeiteloos te versnellen op rechte stukken. In de Zuid-Spaanse bergen was de automaat het op lage snelheid wel vaak kwijt, waardoor hij te snel opschakelt en bergop kracht tekort komt. Het duurt dan luttele seconden voordat de automaat tot dit besef komt, om vervolgens snel terug te schakelen. Als je dan eenmaal flink accelereert, blijft de motor wel in alle beschaafdheid zijn werk doen. Er is geen sprake van een zware dieseldreun of hinderlijke detonaties, zodat de dieselmotor fijner klinkt dan de CX-3 benzineversie met 150 pk en vierwielaandrijving. Die laatste motorisering maakt de CX-3 al vanaf 3.200 tpm behoorlijk rumoerig, zoals we bij de eerste kennismaking met het pre-faceliftmodel ook al opmerkten.

115 pk
270 Nm
183 km/h
11,0 s
onb (4.9) l/100km
129 g/km
B
22%
€ 24.490
€ 39.134
€ 717 / maand
€ 290 - € 309 / kwartaal
  • Seres 3

  • Jeep Renegade 4xe 240 Plug-in Hybrid S

  • Peugeot e-2008 GT Premiere

  • Kia XCeed 1.6 T-GDi DynamicPlusLine

  • Skoda Kamiq 1.0 TSI Business Edition

  • MG ZS EV Luxury

  • Peugeot 2008 1.2 PureTech 155 EAT8 GT

  • Renault Captur 1.3 TCe 130 EDC GPF Initiale Paris

  • Volkswagen T-Cross 1.0 TSI Life

  • Seat Arona 1.5 TSI FR Business Intense

  • 2020 - Mazda CX-3 SKYACTIV-G 6-MT Luxury

  • 2015 - Mazda CX-3 SKYACTIV-G 120 GT-M