Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure

- 9 oktober 2018

Zowel zakelijk als particulier relevant

In het C-segment worden veel auto's onevenredig hard getroffen door de nieuwe WLTP-wetgeving. De motoren met een kleine cilinderinhoud moeten in de praktijk veel harder werken om een zwaardere auto voort te bewegen dan uit eerdere en minder realistische tests bleek. De Peugeot 308 is daarop geen uitzondering, want zeker de dieselversies zijn de laatste tijd flink in aankoopprijs gestegen. Reden voor veel leaserijders die net op het omslagpunt zitten om voor benzine te kiezen. De 1.2 PureTech 130 is dan een slimme keuze, want qua prestaties kom je niets tekort en al vanaf het instapmodel zit de auto goed in zijn spullen.

Als Active biedt de auto je licht- en regensensoren, cruise control en lichtmetalen wielen. Maar als zakelijke rijder kun je ook voor de Blue Lease edities gaan, met naast de eerder genoemde zaken ook het nieuwe navigatiesysteem. Wil je de automaat, dan zit je vast aan minimaal de Blue Lease Premium (vanaf 30.790 euro) of voor particulieren de Allure (33.270 euro). Het panoramadak, chromen accenten in het exterieur en een achteruitrijcamera behoren onder andere tot de standaarduitrusting. Bij onze testauto werden onder meer het naar tevredenheid werkende Denon geluidssysteem, dodehoekhulp en de full-ledverlichting aangevinkt. Tel daar de grotere wielen en lederen bekleding bij op en de rijklaarprijs bedraagt opeens 40.274 euro. Maar dan heb je qua opties weinig te wensen over en beschik je over een auto met zeer fijne aandrijflijn en een automaat die de beleving naar een hoger niveau tilt.

  • Nog altijd bij de tijd qua design
  • Zowel zakelijk als particulier een goede deal
  • Nieuwe automaat is flinke meerprijs waard
  • Sport-stand zorgt voor irritatie
  • Te weinig stroompunten
  • Brandstofverbruik loopt onevenredig hard op
130 pk
230 Nm
207 km/h
10,2 s
7,6 (5.1) l/100km
118 g/km
B
22%
€ 23.790
€ 40.274
€ 738 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • MG 5 115 kW Luxury Long Range

  • Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR

  • Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • Kia ProCeed 1.5 T-GDi DCT7 GT-Line

  • 2021 - Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business

  • 2017 - Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S GT Line

  • 2016 - Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDi 180

  • 2015 - Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270

  • 2014 - Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive

  • 2014 - Peugeot 308 1.6 e-HDi Active

  • 2013 - Peugeot 308 1.6 THP 125 Première

  • 2011 - Peugeot 308 1.6 eHDi Active

  • 2010 - Peugeot 308 GTI

  • 2009 - Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline