DS DS 7 Crossback BlueHDi 180 S&S Performance Line

- 29 april 2018

Flair Français

Bij een eerste aanblik is de DS 7 Crossback een typische SUV in het middenklasse segment. Vooral de daklijn doet sterk denken aan die van de Audi Q5, maar de rest lijkt in geen geval op auto's in zijn klasse. Het front van de DS'en is sinds het verschijnen van de Citroën DS in 1955 een belangrijk stijlelement gebleven. Bij de DS 7 Crossback is dit ook zeker het geval, gezien de grootte én de vorm van de grille. Bestel je de auto níét in de 'performance-trim' als de auto die wij reden, dan is hij voorzien van de nodige chroom rondom de ramen, grille en koplampen. Hoewel het smaakgevoelig is, zouden wij niet voor deze uitvoering kiezen. Het is juist het mat-zwarte kunststof rond de grille en de ramen die van de DS 7 Crossback een behoorlijk dikke auto maken. Daarbij is het ten opzichte van de concurrentie een opvallende creatie. Zeker als je kijkt naar de Duitse concurrentie is de hoeveelheid 'flair' een stuk hoger, want de grote grille, de smalle koplampen en de fraaie wielen zien er bovengemiddeld goed uit.

Daarnaast zijn er diverse 'verborgen' design-elementen die het melden waard zijn. Als we beginnen bij de positieve zaken dan vallen de erg fraai gestileerde achterlichtunits op. Het is alsof deze zo van een concept-car geplukt zijn, zeker als de verlichting ingeschakeld is. De weerspiegeling van het rode licht op de ruitvormige chrome-look is een waar kunststukje. Aan de voorzijde zien we niet alleen mooie koplampunits, het spektakel zit in het ronddraaien van de losse lichtbronnen wanneer de auto wordt ontgrendeld. Ook de rode naafdoppen en afwijkend logo op de neus - speciaal voor dit uitrustingsniveau - doen het oog goed. Helaas is er ook iets negatiefs te melden over het ontwerp. Het begint langzaamaan een trend te worden om nep-uitlaatsierstukken in de achterbumper te plaatsen. Helaas doen de Fransozen ook mee aan deze vreemde ontwikkeling, gezien de chroom-omlijste exemplaren in de achterbumper. Dat deze niet de daadwerkelijke uitlaatpijpen zijn, blijkt wel op een koude ochtend; de uitlaatgassen komen slechts aan één kant ónder de achterbumper vandaan. Bij de benzinemotoren zijn de uitlaten in de bumper overigens wel echt. Om toch op een positieve toon te eindigen: de DS 7 Crossback is een welkome aanvulling in dit segment. Het frivole ontwerp is dát wat kopers de showroom in lokt en dat is wat het merk nodig heeft. Missie geslaagd dus.

180 pk
400 Nm
215 km/h
9,4 s
6,6 (4.9) l/100km
128 g/km
D
22%
€ 42.200
€ 67.120
€ 1.231 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Alfa Romeo Stelvio 2.0T AWD First Edition

  • Land Rover Range Rover Evoque TD4 180 HSE

  • Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+

  • Land Rover Discovery Sport SD4 HSE

  • Lexus NX300h AWD President Line

  • Kia Sorento 2.2 CRDi AWD ExecutiveLine

  • BMW X3 sDrive18d High Executive

  • Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD i-Catcher