Tesla Model S 100D All-Wheel Drive

- 8 maart 2018

Warmer

Hoe strak vormgegeven het binnenste van de Model S ook was, het kwam altijd klinisch en kil over. Het gebruik van aluminium, zwarte panelen en bekleding gaf niet echt een welkom gevoel. Dat is inmiddels wel anders met de lichte bekleding en de houtinleg in het faceliftmodel. De beige bekleding is mooi, maar uiteraard wel gevoeliger voor vlekken dan een donkere bekleding. Tesla Nederland heeft de bijbehorende lichte matten en hemelbekleding dan ook vervangen voor een zwarte lay-out en dat staat het interieur erg goed. Aanrader dus als je voor de lichte bekleding gaat. Helemaal in de trend van deze tijd is de Model S altijd 100 procent vegan. Geen koeienhuid op stoelen en dashboard dus, maar dat betekent ook dat het materiaal niet dezelfde ervaring biedt als lederen bekleding. Het voelt synthetisch aan en ruikt een beetje chemisch. De stoelen zijn ook lang niet zo uitgebreid te verstellen als de directe concurrentie, wat betekent dat je langer aan het zoeken bent naar een geschikte zithouding. Gelukkig kun je vervolgens een profiel opslaan in het multimediasysteem, zodat je met een tik op het scherm meteen in de vertrouwde positie geplaatst wordt. Ideaal als er dus meerdere personen gebruik maken van de auto. De ondersteuning van de voorstoelen is voldoende, maar niet voortreffelijk. Dat merk je aan de beperkte zijdelingse steun en de zitting is ook niet te verlengen, in tegenstelling tot veel concurrenten.

Wat gebleven is, is het gigantische touchscreen. Bijna alles is via dit scherm te organiseren en in te stellen. Via een ingebouwde LTE-verbinding of wifi haalt de auto updates op, waardoor je verzekerd bent van de nieuwste kaarten en functionaliteiten. Het systeem werkt intu´tief en laat je veel dingen bepalen. Het kost even wat tijd om alles naar wens in te stellen, maar dan werkt alles ook naar behoren. Muziekdienst Spotify is ge´ntegreerd en online radio is ook aanwezig. Tesla houdt de zaken wel graag in eigen beheer, want Apple Carplay en Android Auto zijn niet aanwezig. De navigatie maakt gebruik van Google Maps, waarbij vooral de satellietbeelden spectaculair zijn. Helaas loopt de cursor op de kaart achter met de werkelijkheid, waardoor je blij bent dat de instructies ook nog op het scherm achter het stuur worden weergegeven. Je zou anders vaak een afslag missen. Ook de superchargers staan op de kaart aangegeven, waarbij je gelijk kunt nagaan hoeveel Tesla's er al zijn aangesloten. Dat scheelt wachttijd of omrijden.

Er is nog steeds een overvloed aan ruimte in de Model S. Er kunnen drie volwassenen achterin plaatsnemen. Daar is de bank naar gevormd en door het ontbreken van een middentunnel kan ook de middelste passagier zijn voeten goed kwijt. Ondanks de aanwezigheid van het panoramisch dak blijft er voldoende hoofdruimte over om comfortabel achterin plaats te nemen. Geen wonder dat de Tesla zo populair is als taxi. Ook qua bagageruimte kom je niets te kort. De achterbak alleen al biedt bijna 750 liter en ook onder de motorkap vind je een opbergruimte van nog eens 150 liter.

422 pk
660 Nm
250 km/h
4,3 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
4%
€ 109.000
€ 125.000
€ 417 / maand
€ 0 / kwartaal
    • 2016 - Tesla Model S P90D Ludicrous

    • 2014 - Tesla Model S P85 Performance Plus