BMW 2 Serie Coupé M2 M DCT

- 18 september 2017

Het zit hem in de bandjes

Omdat de auto zeer direct is in de besturing - met welke snelheid je ook rijdt - dien je wel met volledige aandacht de auto te besturen. De auto komt zeer vaak verrassend uit de hoek. Dat ligt deels natuurlijk aan het karakter van de auto, maar ook aan de onder de M2 gemonteerde wielen en bijbehorende banden. Die zijn namelijk een aantal centimeter smaller dan de standaard aanwezige banden en dat komt de tractie zeker niet ten goede. Bij bochten die je met een redelijk sportieve auto goed kunt nemen met een gangetje van 60, heeft de M2 toch al gauw de neiging om achter uit te breken. Daarin zet de auto door alle hulpsystemen niet door, maar het maakt het rijgedrag wel onrustig. Dat moet met de volgens specificaties voorgeschreven 265/35 banden veel minder het geval zijn, maar dat hebben we helaas niet kunnen testen.

Gelukkig maakt de uiterst soepele aandrijflijn heel veel goed. Door de DCT-automaat met zeven versnellingen zit je altijd in de juiste versnelling om maximaal te presteren. In de Sport- en Sportplus-stand voel je de klappen van het overschakelen, maar in comfort schakelt de bak in alle rust. De smeuiige zescilinder is echt de kers op de taart die M2 heet. Het vermogen is in vergelijking met zijn directe concurrenten wellicht niet bovengemiddeld, het gaat ermee wat je ermee doet. En daar kan geen A-Klasse of RS3 tegenop, die veel meer mainstream zijn dan de M2. Tot voor kort was de auto ook met handbak leverbaar in Nederland, maar bij het 2017 model is deze transmissie niet teruggekeerd in de prijslijsten.

370 pk
465 Nm
280 km/h
4,2 s
10,5 (7.9) l/100km
185 g/km
G
22%
€ 87.195
€ 90.915
€ 1.667 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • 2022 - BMW 2 Serie Coupé 220i High Executive

  • 2020 - BMW 2 Serie Gran Coupé 218i High Executive

  • 2016 - BMW 2 Serie Active Tourer 225xe High Executive

  • 2015 - BMW 2 Serie Gran Tourer 218d High Executive

  • 2014 - BMW 2 Serie Active Tourer 218i High Executive