Seat Ibiza 1.0 TSI Xcellence

- 28 juli 2017

Combineren

Zoals gezegd is Seat hét sportieve merk binnen het concern. Hoewel hij nog steeds strak gelijnd is, is de auto een stuk volwassener geworden zowel qua exterieur als interieur en werd hij enkele kilo's zwaarder. Dit lijkt geen goed nieuws voor de wendbaarheid, maar niks is minder waar. De combinatie tussen het goed uitgebalanceerd onderstel, de directe besturing en de heerlijke aandrijflijn - in dit geval een 1.0 TSI met 115 pk, gekoppeld aan de 7-traps DSG-automaat - maken de auto tot een echt scheurijzer.

Zeker als de sportstand van de automaat wordt ingeschakeld ga je vlot door bochten en neem je steile hellingen zonder moeite. Toch blijkt de auto op lange stukken snelweg niet nerveus te zijn. Ook na meer dan 900 kilometer rijden op één dag stap je niet met bezwete handen uit de auto. Helaas is de rand van het stuurwiel aan de dunne kant. Bestel je de auto als FR dan is hij voorzien van een dik stuurwiel, maar ook in de kleine Mii is een exemplaar gemonteerd dat wat lekkerder vastpakt. Ondanks het uitdagende karakter van de combi van het onderstel en de aandrijflijn, gedraagt de auto zich rustig en zuinig als de pook van de automaat weer in 'D' wordt gezet.

Met een gemiddeld verbruik van 6.5 liter per 100 kilometer is het geen enorm zuinigheidswonder, maar gezien de grote hoeveelheid snelweg- en bochtige-bergweggetjes-kilometers, is het toch een nette waarde. Bijzonder is ook de cruise-control die ook de bestuurders links voor je in de gaten houdt. Op zich zijn ook wij tegen het rechts inhalen, maar op een lange uitvoegstrook is deze hulp niet altijd een fijne toegevoegde waarde.

115 pk
200 Nm
195 km/h
9,3 s
6,5 (4.7) l/100km
108 g/km
B
22%
€ 15.400
€ 0
€ 0 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • 2012 - Seat Ibiza SC 1.2 TSI Style Ecomotive

  • 2011 - Seat Ibiza ST 1.2 TSI Sport

  • 2008 - Seat Ibiza SC 1.4 Stylance

  • 2008 - Seat Ibiza 1.9 TDI 105pk Sport-Up

  • 2007 - Seat Ibiza 1.2 12V Selection

  • 2006 - Seat Ibiza 1.4i-16V Sensation