Fiat Idea 1.4 8V Actual Plus

Michel van Breugel - 6 augustus 2006

Het rijden

De gereden Fiat Idea 1.4 8V levert een vermogen van 77pk bij 6000tpm, waarbij het maximale koppel bij 3000tpm vrij komt. Dit geeft al aan dat de motor op een vrij hoog toerental zijn krachten afgeeft. In werkelijkheid blijkt dat ook wel, want wil je vlot met het verkeer mee rijden zul je de 8-klepper op toeren moeten houden. Vooral bij hogere versnellingen heeft de auto wat moeite om mee te komen, bijvoorbeeld op de snelweg. Er kan duidelijk worden geconcludeerd dat dit de instapmotor is, echter valt het alleszins mee als er gekeken wordt naar de algemene prestaties. De 5-versnellingsbak die aan de motor gekoppeld zit maakt alles goed. De bak schakelt goed, trefzeker maar toch lekker losjes.
Deze combinatie is goed gekozen in de Idea. Voor in de stad, op de provinciale weg, en ook voor af-en-toe daarbuiten is het een goede combinatie. Daarbij is de motor vrij stil bij een constante snelheid. Bij (fel)optrekken is de motor echter wel goed hoorbaar. Bij een 120km/h op de snelweg draait de motor circa 3700tpm en is dan nauwelijks hoorbaar, hij komt in ieder geval niet boven het rijgeluid uit. Het rijgeluid bij hogere snelheden wordt vooral veroorzaakt door het rolgeluid en de windgeleiding, wat bij een hogere model eerder hoorbaar is.

De stuurinrichting is er eentje die je niet zou verwachten in een, toch wel tegen MPV-aanhangend, model. De Idea stuurt scherp, communicatief en comfortabel. De stuurbekrachtiging is goed gedoseerd waardoor hij niet al te licht stuurt. De koppeling laat zich soepel opkomen en het aangrijpingspunt is goed voelbaar. Het gaspedaal is goed doseerbaar, eveneens de reminstallatie.

Oneffenheden worden vrij netjes opgevangen, zeker als er naar de lengte van de wielbasis wordt gekeken. Echter korte/felle oneffenheden worden wat schokkerig doorgegeven.
Overhellen in de bochten is er bij de Idea niet tot nauwelijks bij. De stuurbekrachtiging kent ook een Citystand. Het sturen gaat dan extreem licht, zodat je met de geringste inspanning de nauwste straatjes kunt pakken, c.q. kunt inparkeren.

Tijdens de testrit is op een gecombineerd parcours een gemiddeld verbruik, volgens de boordcomputer, ontstaan van 8,0L/100km wat op 1:12,5 zou uitkomen. Volgens de fabrieksopgave van Fiat zou een waarde van 6,2L/100km op een gemengd parcours er in moeten zitten.

77 pk
115 Nm
163 km/h
13,5 s
onb (6.2) l/100km
147 g/km
F
22%
€ 14.995
€ 16.635
€ 305 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Mazda 2 1.4i Première

  • Suzuki Splash 1.2 Exclusive

  • Opel Agila 1.2 Enjoy

  • Daihatsu Materia 1.5 Soul

  • Nissan NOTE 1.6 First NOTE

  • Peugeot 1007 1.6 16v 2-tronic Sporty