Volvo V90 D4 Geartronic Inscription

- 29 april 2017

Netjes

Waar de naamgeving van Volvo's al jaren volgens hetzelfde recept gaat, geldt dat voor de aanduiding van de motoren niet. In de jaren '90 waren voor de topmodellen enkel motoren met minimaal vijf cilinders beschikbaar, waarbij enkele benzinemotoren en alle dieselmotoren waren voorzien van een turbo. We denken met plezier terug aan de krachtige en daarbij fijn klinkende D5. Nu zijn het enkel viercilinders in het vooronder van alle Volvo's, zelfs de XC90moest eraan geloven. Voor de aandrijving van de door ons gereden V90 is gekozen voor de D4. Met 190 pk en 400 Nm koppel weet hij wel raad met de 4,94 meter lange en ruim 1.600 kilogram zware stationwagon. Dankzij de soepel schakelende 8-traps automaat heb je altijd de juiste hoeveelheid vermogen voor handen bij een acceleratie. De '100' moet vanuit stilstand gehaald kunnen worden in 8,5 seconden en bij 225 kilometer per uur stopt de versnelling. Zo prettig als de D5 ooit klonk, klinkt de motor in de neus van de V90 niet, maar oncomfortabel is het geluidsniveau nooit. Wel nagelt de motor wat als het koud is, maar onderweg, op kruissnelheid hoor je de motor niet. Na een uitgebreide testperiode werd een gemiddeld verbruik gemeten van 6,8 liter per 100 kilometer, wat gezien zijn gewicht een nette waarde is. Volgens de fabrieksopgave moet een waarde van 4,5 l / 100 km mogelijk zijn, maar dat lukt in de praktijk nooit.

190 pk
400 Nm
225 km/h
8,5 s
6,8 (4.5) l/100km
119 g/km
B
22%
€ 45.995
€ 78.100
€ 1.432 / maand
€ 426 - € 458 / kwartaal
  • BMW 5 Serie Touring 520d Luxury Line

  • Mercedes-Benz E-Klasse Estate 200 Avantgarde

  • Mercedes-Benz CLS Shooting Brake 250 CDI