Opel Mokka X 1.4 Turbo Innovation

- 10 april 2017

4x4 graag!

Qua rijgedrag is de Mokka X voor lange afstanden uitermate geschikt. Zoals we van de Duitse autobouwer gewend zijn, wekt het rijgedrag direct vertrouwen op. Onverwacht onderstuur of onbalans is ver te zoeken bij de X. De demping van het onderstel is comfortabel zonder in te leveren op rijplezier. Zoals verwacht in een compacte SUV is door de het hoge zwaartepunt sportiviteit in geen velden of wegen te bekennen. Wat desondanks opvalt, is dat de auto in bochten zeer strak op de weg ligt en we niet te maken hebben met een hellende koets. In combinatie met de 1,4 liter turbomotor met 140 pk is uiteindelijk een topsnelheid van 196 kilometer per uur te bereiken. De handgeschakelde 6-bak laat zich daarbij met korte slagen soepel langs de versnellingen lopen. We rijden met een voorwielaangedreven variant die in het Nederlandse landschap prima aan de eisen voldoet. Met een vol bepakte auto moet het gas echter wel flink ingedrukt worden om enigszins vaart te kunnen maken. Vooral tijdens inhaalacties op de snelweg diende er met regelmaat een versnelling te worden teruggeschakeld om snel genoeg te kunnen passeren. Hoewel de meeste wegen in Oostenrijk met een voorwielaangedreven auto ook goed begaanbaar zijn, merken we als snel het gebrek aan vierwielaandrijving op het momenten dat we de besneeuwde wegen trotseren.

140 pk
200 Nm
196 km/h
9,9 s
7,5 (5.6) l/100km
138 g/km
D
22%
€ 26.793
€ 32.163
€ 590 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Peugeot 2008 1.2 PureTech 130 GT-Line

  • Suzuki Vitara 1.4 Booster Jet All Grip S

  • Ford EcoSport 1.0 EcoBoost Titanium

  • Honda HR-V 1.5 Executive

  • SsangYong Tivoli 1.6l 2WD Sapphire

  • Mazda CX-3 SKYACTIV-G 120 GT-M

  • Fiat 500X 1.4 Turbo MultiAir 16v 140 Lounge

  • Nissan Juke DIG-T 115 Tekna

  • Renault Captur 90 dCi Dynamique

  • 2012 - Opel Mokka 1.6 Cosmo