Peugeot 508 Berline PureTech 225 S&S EAT8 GT

- 25 november 2018

Echte GT

We rijden de First Edition van de 508, die inmiddels niet meer te bestellen is. Deze versie is gebaseerd op de GT-uitvoering van de 508. Als benzinemotor heb je in de GT de 1.6 liter PureTech 225 in het vooronder liggen, terwijl een tweeliter BlueHDi met 180 pk als diesel te kiezen is. Wij rijden de benzineversie met 224 pk. Bij 1.900 tpm komt het koppel van 300 Nm al vrij en het zal je daarom niet verbazen dat de GT een zeer rappe jongen is. De sprint naar de 100 kilometer per uur is in 7,3 seconden geklaard, wat nog niet bijzonder snel is. Maar de koek is pas op bij 250 km/h en ook op tussensprints weet de auto je positief te verrassen. Voor het soepel laten verlopen van de acceleratie is er een achttraps automatische versnellingsbak in de Peugeot geschroefd. Deze transmissie van Aisin kennen we onder andere uit de 308 SW. Ook in de 508 voldoet de bak prima. Wat wel opvalt, is dat de motor vaak onnodig veel toeren draait, terwijl er best naar een verzetje hoger geschakeld mag worden. Zeker wanneer je even doortrekt en daarna het gaspedaal laat vieren valt dit op. 

De algemene indruk is in ieder geval meer dan goed, want het samenspel van motor en versnellingsbak maakt van de 508 een echte GT. Soepel accelereren en pijlsnel wanneer nodig, maar nooit gejaagd of oncomfortabel. Met een schakelaartje op de middenconsole kun je de sportiviteit van de besturing en demping regelen, zodat je bij sportief rijgedrag net wat meer feedback van het stuur en het onderstel krijgt. De wegligging is mede door de gemonteerde Michelin Pilot Sport banden erg goed. Je gaat ongemerkt hard een bocht door, zonder gepiep of onderstuur. 

De 508 beschikt ook als eerste Peugeot over bepaalde veiligheidsfuncties die gedeeltelijk autonoom rijden al mogelijk maken. De rijbaanhulp is daar nu beter op aangepast, want bij andere modellen van het merk met de leeuw was dat één van de functies die we zo snel mogelijk uitschakelden. Zo goed als vergelijkbare hulpjes van directe concurrenten werkt het systeem nog niet, net zoals de redelijk nalatige dodehoekhulp. 

224 pk
300 Nm
250 km/h
7,3 s
8,6 (5.7) l/100km
131 g/km
B
22%
€ 37.690
€ 58.949
€ 1.081 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Volkswagen Arteon 2.0 TSI 280pk 4Motion Business R

  • Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo Business Executive

  • DS 5 BlueHDi 150 Chic

  • BMW 4 Serie Gran Coupé 428i Luxury Line High Executive

  • BMW 3 Serie GT 328i High Executive

  • 2018 - Peugeot 508 SW BlueHDi 130 S&S EAT8 Allure

  • 2015 - Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDi 180 GT

  • 2012 - Peugeot 508 SW RXH HYbrid4

  • 2012 - Peugeot 508 1.6 e-HDi Active

  • 2011 - Peugeot 508 SW 2.0 HDiF-140 Allure