Ford Edge 2.0 TDCi Bi-Turbo Sport

- 21 februari 2017

Verder dan een niche?

Zo op papier voldoet de auto aan de wensen die je als koper in het SUV-segment zomaar zou kunnen hebben: een onderscheidend uiterlijk, lekker hoge zit, veel binnenruimte en betrouwbaar rijgedrag. Is er dan nog iets dat de koper níet naar de showroom zou lokken? Helaas wel en het bezwaar om en masse richting de plaatselijke Ford-dealer te gaan is ook nog eens vrij onoverkomelijk.

Want zijn prijs zit de Edge niet bepaald mee. Met de aanschafprijs van onze testauto kun je ook zeer goed uit de voeten bij de premium concurrenten. Auto's als de BMW X3 en de Audi Q5 zijn voor een bedrag van 73.000 euro prima aan te kleden, net als bijvoorbeeld een F-Pace.
De Edge moet het dan ook voornamelijk hebben van mensen die niet voor het gebruikelijke willen gaan en daarnaast natuurlijk de echte liefhebbers die als een blok voor de Amerikaan vallen.
Deze mensen kunnen wij geruststellen, want goed beschouwd biedt de Ford eenzelfde luxe-ervaring als de gevestigde orde. De materialen in het interieur zijn bij lange na niet van eenzelfde niveau, maar de Edge biedt (gedeeltelijk optioneel) wel dezelfde luxe-accessoires en veiligheidssystemen.

Heel veel verder dan een niche zal de Edge - mede door de beperkte keuze in motorisering - in Nederland niet komen. Maar dat neemt niet weg dat degenen die de stap toch wagen zichzelf zeker niet tekort doen. De Edge is qua uitstraling dan misschien de cowboy onder de SUV's, hij voldoet wel degelijk aan de Europese smaak.

  • Uitgesproken en stoer design
  • Verrassend goed rijgedrag
  • Ruim interieur
  • Stevig aan de prijs
  • Dorstig
  • Onoverzichtelijk
210 pk
450 Nm
211 km/h
9,4 s
9,0 (5.9) l/100km
152 g/km
D
22%
€ 58.715
€ 73.215
€ 1.342 / maand
€ 494 - € 532 / kwartaal