Ford Edge 2.0 TDCi Bi-Turbo Sport

- 21 februari 2017

Tegen vooroordelen in

Waar de buitenkant de brave burger behoorlijk choqueert, blijft het interieur juist zeer behoudend. Sterker nog, op het eerste gezicht moet je goed zoeken naar verschillen met bijvoorbeeld een Ford Mondeo of S-Max. Die zijn er dan ook niet veel, want de bedieningselementen, het multimediascherm en de tellers komen rechtstreeks uit de eerder genoemde modellen.

Over het uit de kluiten gewassen dashboard kijk je uit op diezelfde imposante neus, waardoor je je king of the road waant in de Edge. De hoge zitpositie helpt daar uiteraard ook aan mee en dat zal kopers in dit segment alleen maar aanspreken.
Door de dichte a-stijl en de aflopende daklijn met dichte stijlen is de auto wel behoorlijk onoverzichtelijk. Gek genoeg biedt Ford geen 360-graden camera. Wel zit er een camera in de neus, die je om een hoekje heen laat kijken.

Amerikaanse auto's hebben een niet al te beste naam als het om afwerking gaat, maar die vlieger gaat voor de Ford Edge niet op. De auto zit erg goed in elkaar en hoewel de materialen hetzelfde zijn als die van bijvoorbeeld een Galaxy en daarom niet heel luxueus overkomen, heb je geen last van rammeltjes of krakende kunststof panelen. In de cabine heerst rust, mede doordat motorgeluiden en windgeruis keurig buiten worden gehouden.

Wil je volledig lederen bekleding? Dan zit je gelijk aan de Vignale-uitvoering vast, want de rest van het gamma moet het zonder stellen. Toch is het geperforeerde alcantara in combinatie met halflederen bekleding ook erg fraai.

De Edge is door zijn binnenruimte een volwaardige vierzitter, waarbij een wat smallere volwassene als vijfde inzittende ook niet slecht zit. De kofferruimte is groter dan die van bijvoorbeeld een BMW X3 of Mercedes-Benz GLC. Wel heb je te maken met een behoorlijke tildrempel.

210 pk
450 Nm
211 km/h
9,4 s
9,0 (5.9) l/100km
152 g/km
D
22%
€ 58.715
€ 73.215
€ 1.342 / maand
€ 494 - € 532 / kwartaal