Kia Rio 1.0 T-GDI ExecutiveLine

- 28 oktober 2018

Voorzichtig met een lichte plus

Kijk je naar het modellengamma van Kia, dan valt de nieuwe Rio niet uit de toon. Qua ontwerp is het een stuk minder spannend dan de vorige generatie, maar ook meer aangepast aan de Europese smaak. Kijken we naar de verkoopcijfers van het B-segment in Nederland, dan valt op dat vooral de ietwat behoudend vormgegeven auto's het goed doen. Je kunt veel zeggen van de nieuwe Volkswagen Polo, maar een enorm onderscheidend ontwerp heeft hij niet. Toch verkochten de Duitsers tot nu toe al bijna 12.000 exemplaren in ons land. Op nummer twee staat relatief oudgediende Renault Clio en op de vierde plek staat de Ford Fiesta; Hét bewijs dat dit segment bij de consument hoge ogen gooit.

Kia heeft besloten om het ontwerp van de nieuwste Rio behoudend te laten zijn, maar toch prettig op het netvlies te laten liggen. Uiteraard is het familiegezicht op zowel de neus als het achterste aanwezig. Met de typische tiger-nose en de ietwat 'geknepen' achterlichten is de auto zowel in het daglicht als in de nacht herkenbaar als een échte Kia. Van opzij is de auto wat saai gemodelleerd, maar dankzij bijzondere details als de fraaie 17 inch wielen en de knik in de raamlijn rond de C-stijl is het totaalontwerp toch onderscheidend genoeg.

120 pk
172 Nm
190 km/h
10,2 s
6,4 (4.7) l/100km
107 g/km
B
22%
€ 19.995
€ 22.925
€ 420 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Volkswagen Polo 1.0 TSI Beats

  • Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium

  • Seat Ibiza 1.0 TSI Xcellence

  • Suzuki Swift 1.0 BoosterJet Stijl

  • Renault Clio TCe 120 Intense

  • Nissan Micra IG-T 90 Tekna

  • Citroën C3 1.2 PureTech Shine

  • Suzuki Baleno 1.0 BoosterJet High Executive

  • Peugeot 208 1.2 PureTech GT-Line

  • Skoda Fabia 1.2 TSI Style

  • 2015 - Kia Rio 1.2 CVVT DynamicLine

  • 2012 - Kia Rio 1.1 CRDi Super pack

  • 2011 - Kia Rio 1.2 CVVT Super Pack

  • 2005 - Kia Rio 1.4i 16v LXE Airco