Seat Ateca 1.0 EcoTSI Style

- 17 februari 2017

Passend

Bij een eerste blik in het interieur ervaar je hetzelfde als de conclusie die we trokken over het exterieur: netjes, maar niet heel spannend vormgegeven. Toch heeft de Ateca ten opzichte van veel zijn opponenten een groot voordeel: alles zit waar het hoort en de bediening van de multimedia, de climate control en het centrale scherm tussen de klokken gaat precies zoals je verwacht. Het ontwerp van het geheel doet wederom sterk denken aan de Leon. Met de overheersende bovenste 'plaat' waarin het touchscreen en twee grote luchtrooster hun plek hebben gevonden en de recht-toe-recht-aan middenconsole, zou het dashboard ook zo uit een auto van 10 jaar geleden kunnen komen. Iets meer schwung aan het ontwerp zou een hoop goed doen.

Ruimte is er bovengemiddeld in de Ateca. Voorin zit je prinsheerlijk op de basic, doch prettige stoelen en ook op de achterbank is ruim plek voor lijf en leden. In de kofferruimte is tenminste plek voor 510 liter bagage en met de achterbank omgeklapt zelfs 1.604 liter. Deze waarden liggen net wat onder die van de eerder genoemde Tiguan, maar zijn zeker niet slecht. De Sportage of Renegade halen deze waarden niet.

Qua afwerking en materiaalgebruik mag Seat duidelijk niet uit dezelfde schappen shoppen als dat Volkswagen zelf doet. Hoewel het allemaal prima in elkaar is gezet en de auto vrij is van rammels en piepjes, zijn de plastics niet overal even fraai. Bovenop het dashboard is een prettig aanvoelende kunststof gemonteerd, maar op de rest van het binnenste is dit een harde variant. Veel van de concurrenten willen meer premium lijken, dus zijn de plastics van een meer hoogwaardiger soort. Toch zijn de gebruikte draaiknoppen dusdanig goed, dat ze voor de eeuwigheid gemaakt zijn. Iets meer aandacht voor het materiaalgebruik én materiaalkleur zou dus al een hoop goed doen.

115 pk
200 Nm
183 km/h
11,0 s
6,7 (5.2) l/100km
121 g/km
C
22%
€ 25.900
€ 29.540
€ 542 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Nissan Qashqai 1.3 Xtronic 12V MildHybrid Tekna+

  • Renault Kadjar 1.3 TCe 140 GPF Intens

  • Dacia Duster SCe 115 Bi-Fuel Prestige

  • Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited

  • Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Skylease GT

  • 2021 - Seat Ateca 1.5 TSI DSG-7 Xperience Business Intense