Volvo V40 T3 Nordic+

- 3 november 2016

Nieuwe motor

Op motorisch vlak is er wel nieuws te melden, want hoewel de motorisering nog steeds T3 heet, is het een compleet nieuwe motor geworden. De 1.6 motor uit de Ford-schappen is weggebonjourd en een tweeliter motor van Volvo zelf is er voor in de plaats gekomen. Qua vermogen en koppel verandert er echter niet veel en ook de acceleratietijden en topsnelheid bleven bijna gelijk. Opvallend is het dat de motorisering ten opzichte van de Ford-motor op papier minder schoon en zuinig is.
Het zit hem in de details, maar in een tijd waarin bij elke wijziging van de daken wordt geschreeuwd dat een motor een stuk zuiniger is dan zijn voorganger, is het theoretisch en praktijkverbruik bij de V40 juist iets hoger, net als de uitstoot. Met gemiddeld 1 op 13 is het praktijkverbruik geen geweldige score.

Over de gehele linie benzinemotoren maakt Volvo gebruik van een zelf ontwikkelde motor, die met vier vermogens te krijgen is. Van motoren met vijf cilinders moesten we al enige tijd geleden afscheid nemen bij Volvo en daar verandert de modelwijziging helaas niets aan.
Met zijn 152 pk en 250 Nm koppel is de motor voorzien van ruimschoots voldoende power, waardoor je het gevoel krijgt met de 122 pk sterke T2 ook prima uit de voeten te kunnen.

De motor houdt zich keurig op de achtergrond en reageert snel als het moet. Doordat het maximale koppel van de turbomotor al bij 1.300 tpm beschikbaar is, heb je nooit het gevoel dat je kracht tekort komt. De versnelling is niet explosief, maar brengt je ongemerkt vlot op hoge snelheid. De pook gaat nagenoeg moeiteloos door de zes versnellingen heen, waarbij alleen de overgang van het eerste naar het tweede verzet wat onrustig is.
Door het heerlijke onderstel en de fijne besturing blijft het één van de leukste Volvo's om te rijden en voelt het op koerssnelheid alsof je een grotere auto rijdt, zo vast ligt hij op de weg. Er is niets onrustig aan het rijgedrag en ook hier komt het comfortabele karakter van de auto uitstekend uit de verf.

152 pk
250 Nm
210 km/h
8,3 s
7,6 (5.5) l/100km
127 g/km
C
22%
€ 30.295
€ 37.775
€ 693 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate

  • Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW

  • Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive

  • Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus

  • Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited

  • Seat Leon 1.5 eTSI FR

  • Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • Skoda Scala 1.5 TSI Sport Business

  • Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium

  • Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • 2014 - Volvo V40 D4 Business Summum

  • 2013 - Volvo V40 Cross Country T5 AWD Summum

  • 2012 - Volvo V40 D2 Summum