Toyota Prius 1.8 Hybrid Executive Automaat

- 15 augustus 2016

Space Ship

De ontwerpers hebben het publiek met de nieuwe Toyota Prius willen wakker schudden, nadat de auto vanaf 2005 een veel gezien model op de Europese wegen werd. En dat is niet alleen aan de buitenzijde gelukt, want ook binnenin betwijfel je bij het instappen of je niet per ongeluk in een concept car bent beland. Vooral de wit gelakte panelen doen bijna zeer aan de ogen, maar desgewenst kan er ook een laagje carbonlook-folie worden aangebracht. Het dashboard is behoorlijk druk, met allerlei lampjes en meerdere schermen, waardoor het wel even duurt voordat je je thuis voelt in de Prius.

Het multimediasysteem is voorzien van een hele rits knoppen, wat dan weer minder hightech staat. Het systeem werkt verder wel erg prettig en wanneer je eenmaal wegwijs bent in de menu's kun je hele nuttige informatie opvragen, over bijvoorbeeld het verbruik van de motoren. Verder beschik je over een draadloze oplader voor de smartphone, maar dan moet je wel over een Google Android-toestel beschikken. Bezitters van overige smartphonemerken vissen dus achter het net, want voor deze toestellen zal ook geen mogelijkheid tot draadloos opladen komen.
De Prius beschikt nog steeds over het kenmerkende pookje om de auto in de versnelling te zetten en ook het pedaal voor de parkeerrem is nog present. Doordat de auto een stuk lager is geworden, zit je ook een stuk lager dan voorheen, waardoor je niet meer het gevoel hebt dat je 'op de bok' zit. Bovendien is de ondersteuning van de voorstoelen flink verbeterd, waardoor je echt goed op je plek gehouden wordt. Grote misstappen worden door Toyota niet begaan in het interieur, want alles voelt kwalitatief hoogwaardig aan.

Door de rustige aandrijflijn en de goede isolering is de auto uitzonderlijk stil en wordt je tijdens het rijden nauwelijks gestoord door bandengerol en windgeruis. De embleempjes van het Audiosysteem reflecteren wel hinderlijk in de voorruit, maar dat doet niets af aan de ervaring dat de Prius een hele fijne reiswagen is, die ook op de achterbank voldoende ruim is. Qua opbergvakjes en kofferruimte loopt de auto keurig in de pas met het middensegment.

122 pk
163 Nm
180 km/h
10,6 s
4,2 (3) l/100km
76 g/km
A
22%
€ 29.995
€ 36.985
€ 678 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine

  • Mercedes-Benz A-Klasse A 200 7G-DCT Progressive

  • Nissan LEAF 40 kWh Tekna

  • Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium

  • Hyundai IONIQ 1.6 HEV First Edition

  • Volvo V40 T3 Nordic+

  • Mazda 3 Skyactiv-D 1.5 Skylease GT

  • DS 4 Crossback 1.2 Puretech 130 S&S Business

  • Renault Mégane Energy TCe 205 EDC GT

  • 2012 - Toyota Prius Plug-in Dynamic Business

  • 2009 - Toyota Prius 1.8 HSD Dynamic

  • 2007 - Toyota Prius 1.5 HSD Business