DS 3 PureTech 130 S&S So Chic

- 9 april 2016

Gemixt

Wil je zo weinig mogelijk brandstof gebruiken, dan is er keuze uit twee dieselmotoren. Met de lichtste variant met 100 pk - de andere heeft er 120 - gingen we een rondje door onze hoofdstad. We kennen deze motor al uit de C4 Cactus. Ook in de DS 3 doet de motor zijn werk op cruise-snelheid in ruste, maar het nagelende geluid bij acceleratie doet wat afbreuk aan het kwaliteitsgevoel. In de Cactus haalden wij een gemiddeld verbruik van 4 liter per 100 kilometer, wat in de DS ook gehaald moet kunnen worden. Helaas monteert men een vijfbak in de zwakste diesel. die er niet alleen voor zorgt dat je hogere toerentallen rijdt op snelwegtempo, maar deze bak is daarnaast geen toonbeeld van bedieningsgemak. Zo direct en strak als de zesbak in de gereden benzinemotor schakelt, zo gevoelloos ga je met de pook door de versnellingen. 

Naast de introductie van een nieuwe motor is ook het onderstel aangepakt. MINI is duidelijk het richtpunt geweest van de Fransen, gezien de nog betere besturing. Niet alleen gaat het sturen wat zwaarder, ook de informatie die van de voorwielen komt wordt meer doorgegeven aan de handen op het stuurwiel. Het onderstel is straf afgeveerd, maar het typisch Franse comfort is niet uit het oog verloren. Door deze mix van sportiviteit en comfort is de DS 3 wat minder een bochtenridder dan de MINI, maar is de praktische inzetbaarheid een stuk beter. Niet iedereen wil elke kuil en richel in het achterwerk voelen. 

130 pk
230 Nm
204 km/h
8,9 s
4,5 (4.5) l/100km
105 g/km
B
22%
€ 17.890
€ 22.190
€ 407 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • 2015 - Citroën DS3 PureTech 110 S&S Inès de la Fressange

  • 2013 - Citroën DS3 Cabrio 1.6 THP 155 Sport Chic

  • 2011 - Citroën DS3 Racing

  • 2010 - Citroën DS3 1.6 THP Sport Chic