BMW 2 Serie Active Tourer 225xe High Executive

- 2 juni 2016

Snelle beemer

De kritische geluiden ten spijt, zijn we er bij eerdere tests van plug-ins al achter gekomen dat het samenspel tussen een brandstofmotor en elektromotor niet tot een slecht rijgedrag hoeft te leiden en vaak zelfs een verbetering is ten opzichte van enkel een motor op fossiele brandstof. 
Dit geldt voor de 225xe ook, want deze auto combineert de fijne driecilinder van BMW met een elektromotor die direct al zijn koppel voorhanden heeft. Het maakt de BMW tot een ronduit vlotte auto, die menig stoplichtsprintje zal winnen.
Niet dat de Active Tourer daartoe uitnodigt, want de 225xe blinkt het meest uit in soepel, maar geleidelijk versnellen. 
Een veelgehoord nadeel van plug-ins is het substantieel hoger gewicht ten opzichte van de niet-hybride variant. Dit speelt helaas ook de 225xe parten. De massa van ruim 1.600 kilo gaat zeker in bochten tegen de auto werken, wat de auto lang niet zo scherp maakt als andere BMW's.
Terwijl de besturing nog steeds behoorlijk communicatief is en het zwaartepunt door de laaggeplaatste accu's vrij laag ligt.
Een echte rijdersauto is het dus niet, maar er moet wel een pluim worden uitgedeeld voor het onderstel met bijbehorende vering en demping. Je hebt weinig tot geen last van het hogere gewicht, terwijl bij andere merken de auto's soms overdreven stug geveerd worden om het hogere gewicht te verbloemen.

224 pk
385 Nm
202 km/h
6,7 s
4,5 (2) l/100km
46 g/km
A
22%
€ 39.800
€ 51.194
€ 939 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Mercedes-Benz B-klasse B180d Premium Plus AMG Line

  • Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi 130 Long GT-Line

  • Mercedes-Benz B-Klasse B 250 e Lease Edition Electric Art

  • 2022 - BMW 2 Serie Coupé 220i High Executive

  • 2020 - BMW 2 Serie Gran Coupé 218i High Executive

  • 2017 - BMW 2 Serie Coupé M2 M DCT

  • 2015 - BMW 2 Serie Gran Tourer 218d High Executive

  • 2014 - BMW 2 Serie Active Tourer 218i High Executive