Kia Optima 1.7 CRDi DynamicLine

- 17 maart 2016

Comfortabel zuinig

Kia's Optima mag dan in Nederland tot nu toe geen groot succes zijn, in de Verenigde Staten van Amerika doet hij het een stuk beter. Toch is de auto waarin wij rijden niet zonder aanpassingen overgenomen van de afdeling aan de andere kant van de Atlantische Oceaan.
Het onderstel is flink aangepast aan de wensen van de Europese autokoper. Waar de Amerikaan veel waarde hecht aan een wat zachte afstelling van zowel vering als demping, houdt de gemiddelde Europeaan daar duidelijk niet van. Daarom is de door ons gereden Optima verre van week. Oneffenheden in het asfalt worden goed gedempt, maar de auto helt nauwelijks over in snel genomen bochten. Daarbij staat het rijcomfort op een hoog plan.
Op het gebied van besturing behoort de auto niet tot de meeste directe; hoewel de voorwielen de commando's van het stuurwiel adequaat opvolgen, laat het gevoel wat te wensen over. De bediening gaat wat indirect en ook datgene dat onder de voorwielen gebeurt, wordt niet doorgegeven aan de handen op het stuur. Het voordeel van de wat vage besturing en het comfortabele weggedrag is dat je niet wordt aangespoord om flink te gaan planken. Dit heeft een positief gevolg op het gemiddelde verbruik. Al weegt de Optima 1.530 kilogram, het testverbruik kwam na een week met de auto uit op een erg goede 5.3 liter per 100 kilometer. Hiermee ligt het wel 0.9 liter boven de fabrieksopgave, maar gezien de omvang van de auto is het praktisch haalbare verbruik zeer indrukwekkend. 

141 pk
340 Nm
203 km/h
11,0 s
5,3 (4.4) l/100km
116 g/km
C
22%
€ 30.995
€ 37.290
€ 684 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Toyota Camry 2.5 Hybrid Business Plus

  • Renault Talisman 1.5 DCi Intense

  • Infiniti Q50 2.0T Performance

  • 2016 - Kia Optima Sportswagon GT 2.0 T-GDi AT6

  • 2014 - Kia Optima Hybrid ExecutiveLine

  • 2012 - Kia Optima Hybrid Super Pack

  • 2012 - Kia Optima 1.7 CRDi Super Pack