Volvo S60 2.4D Edition

Anton Lefeber - 19 juli 2006

Het rijden

De uitstraling van zowel het in- als exterieur laten een zweem van rust op de bestuurder achter. Tijdens het rijden nodigt de auto vooral uit om in comfortabele sferen op de bestemming aan te komen. Al snel blijkt dat dit niet geheel strookt met de afstelling van het onderstel, dit voelt namelijk vrij stug aan. Dit heeft als voordeel dat het weg- en bochtgedrag ook bij hogere snelheden zeer goed is. Ondanks de grootte en het gewicht van de carrosserie is de neiging tot overhellen nihil. Dit zorgt voor een grenzeloos vertrouwen van de bestuurder in de auto, echter moeten ergens grenzen gesteld worden. De grenzen blijken echter zover weg te liggen dat de bestuurder ook bij vlot doorrijden nauwelijks of nooit geconfronteerd zal worden met de grenzen van het onderstel. Een veilig weggedrag is vanzelfsprekend voor de Zweedse autoconstructeur, samen met een elektronisch systeem als extra ondersteuning. Ondanks het straf afgestelde onderstel is het comfort normaal gesproken zeer goed. Mede vanwege de uitstekende ondersteuning van de stoelen worden kleine oneffenheden prachtig verwerkt. Het zijn echter de korte en grotere oneffenheden in het wegdek welke duidelijker worden doorgegeven aan de bestuurder.

De aandrijvende krachtbron, een 2,4 liter 5-cilinder Common-Rail dieselmotor van de laatste generatie, levert een topvermogen van 163 pk bij 4000 rpm. Bepalend voor de prestaties is echter het maximale koppel van 340 Nm bij 1750 rpm. Deze krachtbron wordt ook geleverd als D met 126 pk en als D5 met 185 pk. Allereerst is het motorgeluid van deze krachtbron het vermelden waard. Een heerlijk romige en typische 5-cilinder roffel braken de motor en uitlaat uit. De krachtafgifte is heerlijk comfortabel. Het maximale koppel wordt dan wel afgegeven bij 1750 rpm, dit wil niet zeggen dat de krachtbron niet thuis is bij lagere toerentallen. Sterker nog, vanaf 1500 á 1600 rpm begint de trekkracht al sterk aan te zwellen. Dit komt het comfort bij bijvoorbeeld tussenacceleraties sterk ten goede, aangezien de trekkracht bijna altijd voorhanden is. In tegenstelling tot veel andere moderne dieselkrachtbronnen wordt de trekkracht lineair afgegeven, waardoor heerlijk schakellui kan worden gereden. De kracht van deze motor ligt in het tweeslachtige karakter. De motor kan als een mak schaap behandeld worden om uiterst comfortabel en in alle stilte lange afstanden te overbruggen. Echter, de motor kan ook heerlijk presteren op vooral tussenacceleraties, vanaf ~1500 rpm lijkt er een elastiek voorhanden om een constante trekkracht van 340 Nm tentoon te spreiden.

De handgeschakelde vijfversnellingsbak schakelt als een mes in kwalitatief goede boter. De typische ‘Spaceball’ versnellingspook ziet er niet alleen prachtig uit, maar biedt ook een goede greep. De schakelwegen zijn relatief lang en goed gespatieerd. De smaak van de bestuurder is in dit geval bindend, uw testrijder vind de versnellingsbak perfect passen bij de S60. Enige opmerking over het aantal versnellingen is echter op zijn plaats. De testauto is één van de laatst geleverde auto’s met de vijfversnellingsbak i.p.v. de geheel nieuwe zesversnellingsbak. Ondanks het ontbreken van een zesde versnelling is het geluidsniveau op de snelweg zeer goed. Een zesde versnelling zou het motorgeluid nog meer tot de achtergrond verdringen maar is niet per definitie wenselijk. De koppeling grijpt lineair aan en werkt prettig licht. De reminstallatie is met twee geventileerde schijven voor en twee schijven achter zeer goed op zijn taak berekend. Over de bediening van het rempedaal niets dan lof, de remmen grijpen prettig direct aan. Waar enige verbetering op zijn plaats is, is het stuurgedrag. De overbrenging is prettig direct, echter is enig gevoel in het stuur zowat afwezig. Hierdoor voelt de besturing vooral in de middenstand enigszins doods aan. Bijna alle informatie over de staat van het wegdek wordt gefilterd, wat niet geheel combineert met het sportief afgestelde onderstel. Tenslotte verdient de dieselmotor nogmaals lof. Ondanks de spaarzame rijstijl is een gemiddeld testverbruik van 5,2 liter op 100 km uitzonderlijk te noemen. Omgerekend betekent dit 1 liter op 19,23 km. De fabrieksopgave van 6,5 liter op 100 km mag dan ook geen probleem zijn om te halen, ook met een vlottere rijstijl.

163 pk
340 Nm
210 km/h
9,5 s
5,2 (6.5) l/100km
174 g/km
G
22%
€ 33.180
€ 43.750
€ 802 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Mercedes-Benz C-Klasse C200 CDI BlueEFFICIENCY

  • BMW 3 Serie 320i Executive

  • Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack

  • Skoda Superb 2.0 TDI Elegance

  • Lexus IS 220d Business

  • 2019 - Volvo S60 T5 Geartronic R-Design

  • 2014 - Volvo S60 D4 Geartronic Summum

  • 2011 - Volvo S60 DRIVe 1.6D R-Design

  • 2010 - Volvo S60 D5 Summum