MINI Clubman Cooper D Chili

- 7 februari 2016

Pittige zelfontbrander

Het lijkt een rare combinatie, een pittige stationwagen van een merk dat bekend staat om de rijeigenschappen met een tweeliter dieselmotor in het vooronder. Toch is de praktijk anders. Dankzij de fijne, stille loop van de motor en de gelijkmatige afgave van de 150 pk en 330 Nm zul je nooit verlangen naar een benzinemotor. De '100' wordt aangetikt net onder de 8,5 seconden en de top van 212 is ruim voldoende om geen modderfiguur te slaan, ook niet op de Duitse Autobahn. Groot voordeel van een dieselmotor is het beperkte verbruik. Rijd je een constante snelheid van 120 km/u, dan geeft de boordcomputer een verbruik op van één liter per 23 kilometer. Gemiddeld werd een verbruik gehaald van 5,8 liter per 100 kilometer, oftewel één op 17. Een keurige waarde, hoewel de fabrieksopgave een stuk positiever is met 4,1 l / 100 km. In de testperiode werden de snelwegkilometers relatief veel in files gemaakt, wat ook zijn neerslag heeft op het verbruik. Een beter resultaat bij een vrije snelweg ligt dus nog in het verschiet.

150 pk
330 Nm
212 km/h
8,4 s
7,0 (4.1) l/100km
109 g/km
E
22%
€ 24.490
€ 45.096
€ 827 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • MG 5 115 kW Luxury Long Range

  • Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business

  • Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR

  • Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • Kia ProCeed 1.5 T-GDi DCT7 GT-Line

  • Skoda Octavia Kombi 1.5 TSI First Edition

  • Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Business Intro Sport

  • Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine

  • Renault Mégane Estate 1.6 dCi 130 GT-Line

  • 2011 - MINI Clubman Cooper SD 50 Hampton

  • 2008 - MINI Clubman Cooper Chili