Opel Astra 1.6 CDTi Innovation

- 21 januari 2016

Lichtvoetig ten voeten uit

We rijden met de 136 pk sterke 1.6 CDTi met zestraps automaat. Het lagere gewicht is goed merkbaar bij het rijden met de Astra, want de auto doet erg lichtvoetig aan, zelfs dynamisch. Qua kracht heb je aan de dieselmotor meer dan genoeg, de 110 pk sterke versie zal ongetwijfeld voldoende zijn voor de gemiddelde Nederlandse automobilist. Niettemin is dat beetje extra wel prettig wanneer je net nog even wilt inhalen. De automaat werkt hier aan mee door vlot te schakelen, zonder hinderlijk inhouden. Eigen input wordt echter niet zo gewaardeerd, want flippers aan het stuur ontbreken en het handmatig schakelen met de pook voegt zelden iets toe, tenzij je de bergen intrekt. Merkwaardig genoeg ontbreekt er ook een schakelaar waarmee de bestuurder van rijmodus kan wisselen. Een Sport- of Ecoknop zou een welkome aanvulling zijn. Zoals aangegeven doet de Astra bijzonder lichtvoetig aan en bochten nemen is nu veel plezieriger dan bij zijn voorganger (tenzij er OPC achter staat).

De demping zit tegen het sportieve aan, zonder dat hij straf wordt. Je voelt erg goed waar de auto mee bezig is en zeker korte oneffenheden worden duidelijk doorgegeven, maar op lange stukken overtuigt de auto als een aangename reisgezel. Het comfort aan boord draagt hier aan bij, want de motor blijft erg stil (behalve bij een koude start) en ook windgeruis en bandengerol van de 18 inch wielen worden keurig buiten het interieur gehouden. De motoren en de dynamiek staan dan ook op een veel hoger plan dan bij zijn voorganger en tijdens de testweek hebben we ook over de efficiëntie niet te klagen. Het gemiddelde verbruik komt uit op 5,2 liter per 100 kilometer, daar waar 4,5 wordt beloofd.

136 pk
320 Nm
200 km/h
9,7 s
5,2 (4.5) l/100km
119 g/km
F
22%
€ 19.995
€ 37.315
€ 684 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW

  • Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive

  • Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus

  • Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited

  • Seat Leon 1.5 eTSI FR

  • Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • Skoda Scala 1.5 TSI Sport Business

  • Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium

  • Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine

  • 2022 - Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate

  • 2016 - Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Business+

  • 2013 - Opel Astra Sedan 1.4 Turbo Cosmo

  • 2012 - Opel Astra GTC OPC

  • 2012 - Opel Astra GTC 1.4 Turbo Sport

  • 2011 - Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Sport

  • 2010 - Opel Astra 1.7 CDTI Cosmo

  • 2008 - Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition

  • 2006 - Opel Astra 1.4 Edition

  • 2006 - Opel Astra TwinTop 1.8 Cosmo