Volkswagen Passat Variant GTE 1.4 TSI PHEV Highline

- 7 januari 2016

Comfortabel cruisen

Stap je met de eerder genoemde Golf GTE in het achterhoofd in deze Passat, dan kom je van een koude kermis thuis. Is de Golf GTE een auto die meer neigt naar sportiviteit dan naar comfort, dan is de Passat vooral gericht op het zo comfortabel mogelijk rijden van A naar B. Als de automatische versnellingsbak - in dit geval een zestraps DSG - het voor het zeggen heeft, dan ga je zonder schokken door de verzetten. Daarbij is de afstemming tussen vering en demping soepel en perfect voor het nemen van verkeersdrempels met de maximale snelheid die er geldt. Onvolkomenheden in het wegdek worden door het onderstel voldoende doorgegeven. In het stuurwiel voel je niet al te veel. Toch is de besturing direct genoeg. Het gevoel in het stuur is niet als dat je verwacht als je uit een Golf GTE stapt, maar op lange stukken zoals op de snelweg, is het uiterst comfortabel. Zet je de auto in de 'GTE-modus', dan verandert vooral de respons op het gaspedaal en het geluid dat de uitlaat teweeg brengt. Een flinke brom klinkt dan - hoewel het vrij artificieel klinkt - van onder de auto en hij sprint een stuk sneller weg. Vanuit stilstand heb je dan verrassend snel 'last' van wielspin. Schakel je niet met de automaat, maar doe je dat via de flippers achter het stuur, dan is de auto meer sportief dan je op het eerste oog zou denken. Schakelen gaat dan met een flinke 'kadoenk' en met een snelheid die je zelf nooit zal halen bij handmatig schakelen. Dit karakter past goed bij een auto als deze: het gros van de tijd wil je dat een Passat een auto is waarmee je comfortabel kunt cruisen, maar op wilde momenten biedt hij een acceleratie van 7,6 seconden naar de '100' en een top van 225 kilometer per uur.

218 pk
400 Nm
225 km/h
7,6 s
6,8 (1.6) l/100km
37 g/km
A
22%
€ 31.350
€ 59.031
€ 1.082 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Peugeot 508 SW HYbrid 225 e-EAT8 Blue Lease Allure

  • Skoda Superb Combi 1.5 TSI Greentech Sportline Business

  • Ford Mondeo Wagon Hybrid eCVT ST-Line

  • Audi A4 40 TFSI

  • Mercedes-Benz C-klasse Estate C 200 d AMG Line

  • Volvo V60 D4 Momentum

  • Renault Talisman Estate Energy dCi 160 EDC Intens

  • Kia Optima Sportswagon GT 2.0 T-GDi AT6

  • 2020 - Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Business R

  • 2015 - Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI Comfortline

  • 2012 - Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TSI

  • 2011 - Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI Comfortline

  • 2009 - Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Bluemotion Comfortline

  • 2007 - Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI BlueMotion Business

  • 2006 - Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Highline