SsangYong Tivoli 1.6l 2WD Sapphire

- 9 december 2015

Goedzak

Tijdens het rijden laat de Tivoli zich als een echte goedzak kennen. De atmosferische benzinemotor is met zijn 128 pk krachtig genoeg en hoewel het maximumkoppel vrij laat beschikbaar komt door het ontbreken van een turbo, heb je zelden het gevoel iets tekort te komen. Wel is de motor vrij luidruchtig en maakt hij ondanks de zesbak veel toeren bij een koerssnelheid van 120 kilometer per uur. Een ander smetje is de eerder genoemde zesbak, die een beetje nukkig is en dan hakerig schakelt ťn waarvan de pook niet echt lekker in de hand ligt.

De koper van een compacte crossover doet dat om de hogere zit en het hogere comfort ten opzichte van een gewone B-segment auto.†Aan die verwachtingen voldoet ook de Tivoli, want het is een zeer comfortabele auto, zonder dat de demping week is. Het rijgedrag is erg volwassen en in balans, zelfs beter dan dat van de Captur of een Suzuki Vitara. Met bochtige weggetjes of klaverbladen doe je de Tivolirijder geen plezier, want de besturing is vrij indirect en de auto helt behoorlijk over in bochten. De besturing is op standje Sport te zetten, maar voor het betere stuurmanswerk bedankt de SsangYong graag. En daar koop je de stoere crossover ook niet voor. De Tivoli is geen koopje en dat heeft onder meer te maken met het hoge verbruik en de bijbehorende CO2-uitstoot die de auto heeft. In de praktijk doet de auto er nog een schepje bovenop, waardoor het gemiddelde verbruik nog geen 1 op 13 is (daar waar 1 op 15,5 beloofd wordt).

128 pk
160 Nm
170 km/h
11,2 s
7,8 (6.4) l/100km
149 g/km
E
22%
€ 19.950
€ 27.350
€ 501 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100

  • Ford EcoSport 1.0 EcoBoost ST-Line

  • Kia Stonic 1.0 T-GDI 120 pk DynamicLine

  • CitroŽn C3 Aircross Puretech 110 EAT6 Shine

  • Hyundai Kona 1.0 T-GDI Premium

  • Opel Crossland X 1.2 Turbo Innovation

  • Opel Mokka X 1.4 Turbo Innovation

  • Peugeot 2008 1.2 PureTech 130 GT-Line

  • Suzuki Vitara 1.4 Booster Jet All Grip S

  • Honda HR-V 1.5 Executive

  • Mazda CX-3 SKYACTIV-G 120 GT-M