Skoda Superb 1.4 TSI Greentech ACT Style Businessline

Pawel Piotrowski - 24 november 2015

Niets dan lof

Voor de rationele koper volstaat de 1.4 TSI niettemin. Het motorblok wordt in het gehele Volkswagenconcern breed toegepast. Ook Audi monteert het in de A1 en A3. De TSI kenmerkt zich met een onopvallende en stille loopcultuur, goede trekkracht bij lage toerentallen en een subtiel inkomend piekvermogen. Het elektronische gaspedaal verbloemt enigszins de smalle powerband van het kleine blokje. In eerste instantie lijkt er aardig punch in te zitten, maar bij het vloeren van het pedaal gebeurt er weinig. Bij inhaalmanoeuvres kun je door deze dwaling lelijk worden verrast. Maar verder staat het blokje ook bij onze Oosterburen zijn mannetje. Kruissnelheden van 150 á 160km/h op de Autobahn zijn geen probleem voor de 1.4 TSI. Bij een meer gemoedelijker tempo schakelt het motormanagement voel- en hoorbaar twee cilinders 'uit' en kun je met gemak een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 14 behalen. Daarmee is de 1.4 TSI Greentech ACT een prima compromis tussen rijplezier en duurzaamheid.

Ten opzichte van de voorganger heeft Skoda grote vooruitgang op het gebied van onderstelafstemming geboekt. De nieuwe Superb staat op hetzelfde modulaire MQB-platform als de Volkswagen Passat en beschikt optioneel eveneens over Dynamic Chassis Control (á 950 euro) met verschillende rijmodi. De Superb rolt nu veel comfortabeler en slokt oneffenheden beter op. In de comfortmodus worden demping en besturing zelfs een tikkeltje week. De Skoda deint dan lichtjes en voelt bijna als een grote Mercedes-Benz aan. Dat rijdt heerlijk ontspannend, maar de ambitieuze bestuurder zal de normaal- of sportmodus prefereren. Zowel demping als besturing voelen dan wat straffer, zonder dat het onderstel aan comfort inboet. Wel heb je het idee meer 'in control' over de auto te zijn. Qua rijeigenschappen verder niets dan lof. De Superb helt gering over, is nauwelijks uit balans te brengen en geeft een enorm vertrouwenwekkend gevoel. Zoals het hoort.

150 pk
250 Nm
220 km/h
8,6 s
7,1 (4.9) l/100km
115 g/km
A
22%
€ 27.790
€ 39.202
€ 719 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo Business Executive

  • Ford Mondeo 1.5 EcoBoost Titanium

  • 2020 - Skoda Superb Combi 1.5 TSI Greentech Sportline Business

  • 2016 - Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk Style Businessline

  • 2013 - Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition Businessline

  • 2011 - Skoda Superb Combi Greenline 1.6 TDI Business Line

  • 2010 - Skoda Superb Combi 1.8 TSI DSG Elegance

  • 2008 - Skoda Superb 2.0 TDI Ambition

  • 2007 - Skoda Superb 2.0 TDI Elegance