Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDi Blue Business Edition

- 29 oktober 2015

Efficiënt en comfortabel

We rijden de i40 Wagon met de 1.7 CRDi dieselmotor, die op het gebied van efficiëntie verbeterd is. De 116 paardenkrachten weten prima raad met de bijna 1.500 kilo zware zakenauto. Wanneer er veel van de motor gevraagd wordt, ontstaat er wel rumoer dat iets te nadrukkelijk aanwezig is, maar vlot meedraaien met de rest van het verkeer gaat in meer rust dan voorheen. Alleen bij schakellui rijden merk je dat de auto kracht tekort komt. Het schakelen zelf is geen straf, want de 6-versnellingsbak is trefzeker en waar bij andere Hyundai's het aangrijpingspunt van de koppeling nog wel eens vaag aanvoelt, is dat bij de i40 niet het geval.

Het stuurgedrag is afstandelijk te noemen, waar je in snel genomen bochten last van hebt. Dit terwijl de i40 vanaf de facelift uitgerust is met ATCC, dat via de Drive Mode-knop op het dashboard het gedrag van de auto beïnvloedt en zo de communicatie met de bestuurder moet verbeteren. Er is niet veel verschil tussen Sport en Comfortabel qua stuurgedrag en gasrespons, maar de wegligging is in beide standen vertrouwenwekkend. De i40 gaat het liefst lekker vooruit en bewijst zich als heerlijk snelwegvervoer, hoewel windgeruis en bandengerol op de snelweg soms iets te goed hoorbaar zijn. 

Er zijn rechtuit niet veel stuurcorrecties nodig, maar de overactieve rijbaanhulp denkt daar soms anders over. Gelukkig zijn veel functies van de auto via het snel reagerende touchscreen naar smaak in te stellen, waaronder de sensitiviteit van dit systeem. Opvallend genoeg is dit systeem naast de remassistent met noodstopsignalering het enige veiligheidssysteem dat (overigens wel altijd standaard) beschikbaar is op de i40. Een dodehoekhulp of grootlichtassistent schitteren door afwezigheid. Het opgegeven verbruik van bijna 1 op 24 halen we niet, maar met een testverbruik van afgerond 1 op 19 scheelt dat iets meer dan een liter op 100 kilometer.

116 pk
277 Nm
192 km/h
12,4 s
5,3 (4.2) l/100km
110 g/km
D
22%
€ 31.495
€ 32.195
€ 590 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Toyota Avensis Touring Sports 1.6 D-4D-F Lease Pro

  • 2012 - Hyundai i40 1.7 CRDI i-Catcher

  • 2011 - Hyundai i40 CW 1.7 CRDi Business Edition