Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDi Blue Business Edition

- 29 oktober 2015

Niet revolutionair

In het interieur is volgens Hyundai gebruikgemaakt van mooiere materialen, die horen bij dit segment. Deels valt dit te beamen, want de materialen bovenop het dashboard voelen zacht en degelijk aan. Ook de bedieningsknoppen voelen goed aan en de ergonomie is tiptop in orde. De zwart glimmende omlijsting van het scherm, de luchtroosters en op de middentunnel doet alleen erg goedkoop aan. Bovendien is het behoorlijk krasgevoelig en zijn vette vingers er goed op zichtbaar. Dan blijkt maar weer hoe hard de ontwikkelingen gaan in het D-segment, want veel concurrenten hebben dit beter voor elkaar.

Aan opbergvakjes is gedacht binnenin de i40, want losse spulletjes en telefoons kun je op verschillende plaatsen kwijt. Het stuur is ongewijzigd en ligt nog steeds lekker in de hand. De verstelling biedt voldoende mogelijkheden, maar zou nog wel iets verder richting de bestuurder mogen komen. Het navigatiesysteem is ook herzien en hoewel we niet veel te klagen hadden in de oude i40, zijn de verbeteringen goed merkbaar. De bediening is vereenvoudigd en de resolutie verhoogd, waardoor het scherm erg goed afleesbaar en makkelijk te bedienen is. De navigatie is duidelijk en betrouwbaar. De algehele indruk van het interieur is positief, want alles zit waar je het verwacht en tijdens het rijden zijn er geen kraakjes of piepjes te horen, maar de veranderingen en het materiaalgebruik zijn zeker niet revolutionair te noemen ten opzichte van het pre-faceliftmodel.

De voorstoelen zitten erg goed en zijn op maat te verstellen. In het geval van de bestuurdersstoel gaat dit standaard volledig elektrisch, een unicum in deze klasse. Ondanks het feit dat de buitenlijnen van de stationwagen doen vermoeden dat de auto meer lifestyle dan pakezel is, hebben de passagiers in de i40 alle ruimte. Been- en hoofdruimte is er genoeg en ook de kofferbak doet qua inhoud goed mee met de concurrentie. Vanaf de i-Catcher opent de kofferbak automatisch wanneer je met de sleutel in de broekzak enkele seconden achter de auto gaat staan, ideaal bij het inladen van de auto. De ingang naar de kofferbak is breed en de tildrempel minimaal.

116 pk
277 Nm
192 km/h
12,4 s
5,3 (4.2) l/100km
110 g/km
D
22%
€ 31.495
€ 32.195
€ 590 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Toyota Avensis Touring Sports 1.6 D-4D-F Lease Pro

  • 2012 - Hyundai i40 1.7 CRDI i-Catcher

  • 2011 - Hyundai i40 CW 1.7 CRDi Business Edition