Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+

- 21 oktober 2015

Focus op comfort

Eenmaal op pad met de Outlander PHEV valt voornamelijk de rust aan boord op. De geluidsisolatie is verbeterd, waardoor windgeruis en bandengerol tot een minimaal niveau doordringen. Ook als de benzinemotor aanslaat is dat geluid niet storend aanwezig. De auto accelereert in volledig elektrische modus snel genoeg en wanneer de drie motoren samenwerken is de auto ronduit vlug te noemen. Het volledige rijgedrag is gespitst op het zo comfortabel mogelijk vervoeren van de inzittenden. De besturing is licht en in bochten helt de koets over, waardoor ze met beleid genomen dienen te worden. Op rechte stukken worden oneffenheden keurig weggefilterd, de auto is alleen wel zijwindgevoelig.

Waar het bij de PHEV met name om gaat is het brandstof en energieverbruik. En dan blijkt dat van tevoren goed moet worden overwogen of de Outlander bij de te rijden kilometers past. Tijdens een werkdag, waarbij de gemiddelde Nederlander zo'n 22 kilometer enkele reis aflegt, is de Outlander gemakkelijk in staat om de reis volledig elektrisch te volbrengen. Het wordt vanzelf een sport om zover mogelijk op een volle accu te komen, waardoor wij na een werkweek gemiddeld 1,6 liter per 100 km verbruikten en de enkele reis van 42 kilometer telkens volledig elektrisch konden afleggen. Je moet dan uiteraard de mogelijkheid hebben om tussendoor op te laden en bereid zijn het rijgedrag aan te passen. Bij het diep intrappen van het gaspedaal slaat namelijk meteen de benzinemotor aan, ook als de auto in de eco-modus staat. Er is geen sprake meer van geloei van de motor, de automaat doet goed zijn werk. Het laden zelf werkt erg gemakkelijk: de laadkabels zijn lang genoeg en er is verlichting aangebracht bij de laadklep, wat het proces in het donker vergemakkelijkt. Vanaf de Executive Edition is via een app op de telefoon het laadproces te volgen en kan ook erg gemakkelijk het interieur voorverwarmd en gekoeld worden.

Op lange ritten is het effect van de elektromotors minimaal, en komt het werk met name op de benzinemotor neer. Dit heeft als gevolg dat we op een lange rit naar Hamburg een gemiddeld verbruik van 7,8 liter op 100 km noteren. Wanneer alle laadkansen worden benut, is de auto erg efficiënt te noemen. Maar wanneer er geen mogelijkheden zijn om tussendoor op te laden, lust de auto een aardige slok benzine. Hoewel het benzineverbruik voor een ruim 1.800 kilo zware SUV met vierwielaandrijving nog alleszins redelijk is te noemen. De Instyle+ is voorzien van een aantal veiligheidssystemen, waarbij opgemerkt moet worden dat die systemen behoorlijk bemoeizuchtig zijn en er met enige regelmaat alarmgeluiden te horen zijn. Zo wordt een uitgeschakelde rijbaanhulp na opnieuw starten automatisch weer ingeschakeld.

203 pk
300 Nm
170 km/h
11,0 s
4,7 (1.8) l/100km
42 g/km
A
22%
€ 41.990
€ 54.640
€ 1.002 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine

  • Nissan Ariya 63 kWh 2WD Evolve

  • Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura

  • Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate

  • Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus

  • Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition

  • Aiways U5 63 kWh Premium

  • Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45

  • Skoda Enyaq iV 80 First Edition

  • Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD

  • Volkswagen ID.4 204 pk 1st Max

  • 2014 - Mitsubishi Outlander PHEV Instyle +

  • 2013 - Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D Intense+

  • 2010 - Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D Instyle TC-SST 4WD

  • 2007 - Mitsubishi Outlander 2.4 2WD Intro Edition

  • 2006 - Mitsubishi Outlander Sport 2.0 Invite Plus