Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270

- 11 oktober 2015

Allround pleziermaker

Tijdens de twee dagen dat wij op pad waren met de 308 GTi, kregen wij uitgebreid de mogelijkheid de kwaliteiten op het gebied van zijn rij-, stuur- en remeigenschappen te ondervinden. Op de snelweg manifesteert de auto zich als een GT: hoge snelheden zijn zonder moeite te rijden en ruim voldoende rijcomfort blijft behouden. Maar het meest thuis voelt de auto zich op bochtige bergwegen. In de Portugese bergen rijd je van bocht naar bocht, de één nog mooier dan de ander. Uitacceleren is elke keer weer een feest en door het slipdifferentieel kun je ook midden in de bocht het volledige vermogen loslaten op de voorwielen. Dit systeem werkt erg goed, want van overmatige reacties in het stuurwiel is geen sprake. Helaas is teveel informatie weggefilterd door de bekrachtiging. Nu hoef je niet elke kiezel op de weg in je handen te voelen, maar in een sportieve auto verwacht je meer dan de ietwat gevoelloze besturing in de 308 GTi.

Door het aangepaste onderstel kun je bochten nemen met hoge snelheden. Dit laatste kwam tijdens de sessies op het circuit extra tot uiting. Uiteindelijk treedt onderstuur op, maar de grens ligt erg ver weg. Wat positief opvalt is de mooie balans in het onderstel. Op de openbare weg is hij ruim voldoende comfortabel, maar dit resulteert niet in een te zachte afstemming voor het circuit. Bij het remmen duikt hij wel iets meer dan bij echte hardcore racers, maar in bochten blijft de auto mooi vlak en ook het volledig gebruiken van het circuit - inclusief de curbstones - zorgt niet voor onbalans. Remmen doet de auto sowieso erg goed. Niet alleen op het circuit komen deze van pas. Ook op de openbare weg zorgen de bijterige remmen voor een hoop vertrouwen. Daarbij was van fading geen sprake, ook niet na een aantal ronden flink boenderen op het circuit. Zeker voor een auto die enkel aangedreven is op de voorwielen, zijn de prestaties indrukwekkend. Vooral tijdens dit gebruik is het inschakelen van de sportstand nuttig. Het gaspedaal reageert directer en ook het geluid is net wat zwaarder - hoewel dit laatste op het conto van geluid uit de speakers komt. Dankzij het forse koppel van 330 Nm, neem je bochten in een hogere versnelling dan je van tevoren inschat. Het schakelen an sich gaat strak, maar de lange slagen van de pook doen afbreuk aan het sportieve karakter.

270 pk
330 Nm
250 km/h
6,0 s
onb (6) l/100km
139 g/km
D
22%
€ 19.620
€ 43.700
€ 801 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Mercedes-Benz A-Klasse A 200 7G-DCT Progressive

  • Ford Focus Electric Titanium

  • Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI Ambition Pro Line S

  • Infiniti Q30 1.5d Premium Tech

  • Volkswagen Golf GTE

  • Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance

  • Honda Civic Type R GT

  • Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline

  • BMW 1 Serie 116d EfficientDynamics Edition Executive

  • Lexus CT 200h Luxury Line

  • Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic Ambition Pro Line Plus

  • Nissan LEAF 40 kWh Tekna

  • 2021 - Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business

  • 2018 - Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure

  • 2017 - Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S GT Line

  • 2016 - Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDi 180

  • 2014 - Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive

  • 2014 - Peugeot 308 1.6 e-HDi Active

  • 2013 - Peugeot 308 1.6 THP 125 Première

  • 2011 - Peugeot 308 1.6 eHDi Active

  • 2010 - Peugeot 308 GTI

  • 2009 - Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline